Dubblade passagerarsiffror: 2 miljoner FlixBus-resenärer i Sverige under 2019

15/01/2020

FlixBus transporterade 2 miljoner resenärer till/från/inom Sverige under det gångna året, vilket är en fördubbling jämfört med 2018. Under 2019 hade bolaget 62 miljoner passagerare globalt. FlixBus börjar det nya decenniet som det världsledande expressbussbolaget med 2500 resmål i 30 länder, och förbereder nu sin expansion till Sydamerika och Asien med kapitalet som togs in under sommaren.

Stockholm/ München 15 januari 2020 – FlixBus har ett händelserikt år att se tillbaka på. 2019 gjordes det nya satsningar med flygplatstransfer, man ansökte om att trafikera tåg i Sverige, samtidigt som fler busspartners anslöt sig till företagets nätverk. FlixBus passagerardata till/från/inom Sverige visar fördubblade siffror. Från 1 miljon passagerare under 2018, till 2 miljoner passagerare under 2019.

Peter Ahlgren, VD för FlixBus Norden berättar: ”Det har varit en otroligt spännande resa att vara med och bygga Sveriges ledande expressbussföretag. På endast 2 år har vi gått från att ha 2 busspartners till att ha över 20 busspartners som dagligen tar resenärerna till deras slutdestinationer. Och resan fortsätter. Under 2020 hoppas vi ha FlixTrain rullande!”

Globala tillväxten fortsätter: 62 miljoner resenärer under 2019

Moderbolaget bakom FlixBus och FlixTrain hade hela 62 miljoner passagerare under 2019. En ökning med 37 procent jämfört med 2018, då ökningen var 40% jämfört med det föregående året. FlixBus och FlixTrain förbinder idag 2500 resmål i 30 länder och har under 2019 även välkomnat Kamil Koç och Eurolines till sitt nätverk. I USA har FlixBus varit verksam sedan 2018 och har under året lagt till nya destinationer i Florida, New York, Oregon, Texas och Washington.

Innan 2019 nådde sitt slut lanserades bolagets nya varumärke FlixCar, som för närvarande endast finns tillgänglig i Frankrike. FlixTrain fortsätter att växa, inte enbart i Tyskland utan även i Sverige där planen är att ha sina första gröna tåg på spåren under 2020.

Vi växer så det knakar - på endast sju år har FlixBus lyckats bli den världsledande expressbussoperatören med fler än 400 000 anslutningar till tusentals destinationer.” berättar Peter Ahlgren ”Jag tror starkt på att efterfrågan för prisvärda och bekväma kollektivresor kommer att försätta att öka, inte minst p.g.a. en ökande miljömedvetenhet. Det är mindre känt i klimat- och tågdebatten att bussresor ofta är det mest miljövänliga sättet att resa långa sträckor utanför Sverige då tågen tenderar att gå på el som kommer från kol- eller gasverk. I Sverige kommer vi att lansera FlixTrain och för dom som inte bor nära järnvägen har våra bussar en stor klimatfördel jämfört med bil och flyg.”

Det nya decenniet kommer att bringa fler ambitiösa expansioner med FlixBus i Sydamerika och Asien. Dessa satsningar kommer att finansieras av kapitalet som togs upp under sommaren 2019, när FlixMobility framgångsrikt stängde två stora finansieringsrundor. Både nya investerare, som TCV och Permira, och bolagets tidiga investerare, som HV Holtzbrinck Ventures, ingick ett strategiskt partnerskap med FlixMobility, vilket möjliggör en ännu snabbare tillväxtstrategi.

Hållbarhet

År 2019 tog FlixMobility sina gröna ambitioner ett steg längre och tillkännagav sin klimatneutralitetsvision som syftar till 100% klimatneutralt år 2030. En av utmaningarna på vägen mot klimatneutralitet är bränsle. Förutom elbussarna i Europa och USA, meddelade FlixMobility nyligen om plan på en ny mobilitetslösning: bränslecellsbussar drivna på vätgas. Bussar som kör biogas blir nästa mål.

FlixMobility stod upp för klimaträttvisa när anställda stödde klimatstrejkerna som ägde rum världen över 20 och 27 september. Resenärer som tog FlixBus till klimatstrejken fick sin resa återbetald, och alla anställda på FlixBus och FlixTrain uppmuntrades att delta strejkerna.

Tech

Teknisk utveckling hos FlixBus drivs av hundratals programmerare som arbetar med att få appen och webbplatsen att fungera så smidigt som möjligt. Under året öppnade FlixMobility sitt fjärde tekniska hub i Nürnberg, som tillägg till de befintliga avdelningarna i Berlin, München och Kharkiv (Ukraina).

År 2019 lanserades den nya ombordtjänsten ”FlixTainment”, som är en underhållningsportal. Tjänsten är gratis och erbjuder medieinnehåll som film, serier, spel, e-böcker och ljudböcker.

***

FlixMobility är ett globalt företag som fokuserar på smarta mobilitetslösningar. Bolaget erbjuder bekväma, prisvärda och miljövänliga resor under varumärkena FlixBus, FlixTrain och FlixBus Charter. Tack vare den smarta affärsmodellen, nätverksplaneringen och digitala plattformen har FlixMobility lyckats etablera sig som Europas största aktör inom busstrafik för långdistansresor. Sedan 2013 har FlixBus växt inom mobilitetsbranschen och därmed skapat tusentals jobbmöjligheter. FlixBus fortsätter kontinuerligt att utforska mobilitetsmarknaden och 2018 lanserades FlixTrain i Tyskland samtidigt som man inledde pilotprojekt med världens första eldrivna långdistansbussar i Frankrike. Samma år startade FlixBus busstrafik i USA med mål att kunna erbjuda ett nytt attraktivt resealternativ på den amerikanska marknaden. Kontoren i München, Stockholm, Århus, Berlin, Paris, Amsterdam, Prag, Zagreb, Warszawa, Budapest, Bukarest, Madrid, Milano, Bryssel, Belgrad, Kiev, Moskva, Los Angeles och New York ansvarar för nätverksplanering, kundrelationer, kvalitetsförvaltning, marknadsföring, försäljning, IT och utveckling av företaget. Lokala buss- och tågpartners ansvarar för den operativa verksamheten och trafikerar gröna fordon som tar passagerarna tills deras slutdestinationer. Därmed går innovation, entreprenörsanda och ett starkt internationellt varumärke hand i hand med erfarenhet, kvalité och lokalkännedom. Den unika kombinationen av techbolag, e-handelsplattform och klassiskt transportföretag har positionerat FlixMobility som en ledande internationell aktör i mobilitetsbranschen