FlixBus firar 7 år och avslöjar expansionsplaner för 2020

13/02/2020

Idag firar FlixBus 7 år och meddelar sina planer för 2020: lansering av inrikesnätverk i England och i Portugal, internationella förbindelser till de Baltiska länderna och resor från Frankrike till Marocko. På längre sikt planerar bolaget att introducera bussnätverk i Sydamerika och Asien.

13 februari 2020 – På dagens datum för sju år sedan åkte FlixBus första buss från München till Erlangen. Sedan dess har FlixBus byggt upp världens största bussnätverk för långdistansresor och dessutom utökat med andra resealternativ: FlixTrain, FlixCar och FlixCharter. Förra året reste 62 miljoner passagerare med företaget globalt och i Sverige fördubblades passagerarsiffrorna från 1 miljon passagerare i 2018 till 2 miljoner i 2019

- Vi är stolta över att få fira vår sjunde födelsedag och att kunna se tillbaka på många framgångar i Europa och i USA. Men vi tänker inte sätta stopp där – Vi ser fram emot ett 2020 fyllt med ambitiösa planer, berättar André Schwämmlein, grundare och VD för FlixMobility.

Ny kontinent introduceras med förbindelser från Frankrike till Marocko

Redan den 18 februari avgår de första bussarna från Frankrike till Marocko, med 9 marockanska städer tillagda i nätverket, varav Marrakech, Rabat, Fes, Meknes, Tanger och Casablanca kommer att ha direkta resor till 27 franska städer.

Förbindelserna till Marocko i nätverket markerar företagets första steg till Afrika, den fjärde kontinenten efter att USA lades till 2018 och Turkiet 2019.

Internationell expansion 2020: England och Portugal samt förbindelser till Baltikum

FlixBus har sedan 2016 haft förbindelser till England från Frankrike, Tyskland och Benelux. I år kommer antalet avgångar att öka och inrikeslinjer kommer att introduceras på marknaden.

Efter framgång med inrikesnätverk i Polen 2017, expanderade FlixBus med förbindelser till Ukraina 2019, och beslutade därefter att utöka ytterligare i regionen. I år strävar FlixBus efter att kunna lägga till förbindelser till Estland, Lettland och Litauen via Polen.

Sedan 2017 erbjuder FlixBus resor till Portugal från 50 europeiska städer. Efter förra årets liberalisering av den inhemska transportmarknaden, beslutade FlixBus att starta ett inrikesnätverk 2020 och därmed även utöka de internationella förbindelserna. FlixBus har ett kontor och ett team på plats i Lissabon.

Bolaget planerar även på sikt att introducera bussnätverk i Sydamerika och Asien.

_____________________

FlixMobility är ett globalt företag som fokuserar på smarta mobilitetslösningar. Bolaget erbjuder bekväma, prisvärda och miljövänliga resor under varumärkena FlixBus, FlixTrain och FlixBus Charter. Tack vare den smarta affärsmodellen, nätverksplaneringen och digitala plattformen har FlixMobility lyckats etablera sig som Europas största aktör inom busstrafik för långdistansresor. Sedan 2013 har FlixBus växt inom mobilitetsbranschen och därmed skapat tusentals jobbmöjligheter. FlixBus fortsätter kontinuerligt att utforska mobilitetsmarknaden och 2018 lanserades FlixTrain i Tyskland samtidigt som man inledde pilotprojekt med världens första eldrivna långdistansbussar i Frankrike. Samma år startade FlixBus busstrafik i USA med mål att kunna erbjuda ett nytt attraktivt resealternativ på den amerikanska marknaden.