Om du upplever problem på den här webbplatsen får du gärna ringa +46 (0)850 513 750 eller använda FlixBus Google Assistant-appen.

§§ geoTextTitle §§

§§ geoLinkText §§

FlixTrain kommer till Sverige 2020

FlixTrain kommer till Sverige 2020

FlixTrain kommer till Sverige 2020

I våras lämnade FlixBus in ansökan till Trafikverket om att få köra tåg i Sverige under namnet FlixTrain. Nu står det klart att FlixTrain blir en verklighet i Sverige redan nästa år. De gröna tågen kommer att trafikera sträckorna Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö. FlixTrain siktar på att bli Sveriges mest prisvärda tågalternativ.

Stockholm 23 september 2019 – I våras lämnade FlixBus in ansökan till Trafikverket om att få köra tåg i Sverige under namnet FlixTrain.  Nu står det klart att FlixTrain blir en ny tågaktör 2020 och att Sverige blir den första marknaden som FlixTrain expanderar till efter lanseringen i Tyskland.

FlixTrain lanserades för ca 1,5 år sedan i Tyskland. Inspirerade av framgången vi har nått där, utvärderade vi möjligheten att trafikera tåg även i andra länder. Sverige är en lovande marknad och vi ser fram emot att göra en stor insats för omställningen till hållbara transporter. Nu står det klart att FlixTrain blir en ny tågaktör i Sverige, vilket är oerhört roligt och spännande, säger Peter Ahlgren, VD för Norden på FlixBus.

FlixTrain kommer att trafikera sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Sträckan mellan Stockholm och Göteborg stannar även i Falköping, Hallsberg och Södertälje.  Sträckan mellan Stockholm och Malmö stannar i Lund, Alvesta, Nässjö, Linköping och Norrköping.

Dessa är strategiskt viktiga punkter för många resande. Vi ser en stor och ökande efterfrågan på tågtjänster i Sverige och FlixTrain kommer att vara marknadens mest prisvärda tågalternativ som inte tummar på kvalitén och bekvämlighet. Planen är nu att ha tåg rullande i första halvan av 2020, säger Peter Ahlgren.

Hållbart kollektivresande: Integrering av buss- och tågnätverk

FlixBus affärsidé bygger på att erbjuda klimatsmarta alternativ till flyg och bil och att uppmuntra fler människor att byta till kollektivtrafik. När FlixTrain lanserades i Tyskland, var förväntningen att transportera 750 000 passagerare under det första året. Det verkliga passagerarantalet blev mycket högre – en miljon resenärer. Dessutom upplevde även bussverksamheten en passagerarökning under samma period.

– Vi har sett att om man kombinerar buss- och tågnätverk på ett smart sätt, kan man framgångsrikt bemöta efterfrågan och öka antalet resenärer för bägge transportmedlen. FlixTrain kommer integreras med våra busslinjer och vi kommer att kunna erbjuda en smidig bokningsprocess med både buss och tåg på en och samma plats, med nya resesträckor utan långa bytestider. På så vis kommer vi även att nå personer som inte bor nära järnvägen, berättar Peter Ahlgren.

Liksom FlixBus, bygger FlixTrains affärsmodell på partnerskap med välrenommerade transportbolag. Samarbetet innebär att FlixTrain bidrar med sina genuina kunskaper inom digitalisering och teknik, samtidigt som transportoperatörerna tillför erfarenhet och expertis inom den dagliga driften. En kombination som resulterar i det bästa av två världar. FlixBus/FlixTrain har sedan starten 2013 blivit en ledande aktör inom långdistansmobilitet. Företaget finns idag i 29 länder och har 1300 anställda, samtidigt som man har bidragit till över 7000 förarjobb.

Om FlixMobility

FlixMobility är ett internationellt företag som fokuserar på mobilitetslösningar. FlixMobility har sedan 2013 erbjudit bekväma, prisvärda och miljövänliga resor under varumärkena FlixBus och FlixTrain. Tack vare den smarta affärsmodellen, nätverksplaneringen och digitala plattformen har FlixBus lyckats att etablera sig som Europas största aktör inom långfärdsbussar med 350 000 dagliga förbindelser till 2000 destinationer i 29 länder. 2018 lanserades FlixTrain i Tyskland samtidigt som FlixMobility lanserat pilotprojekt med världens första elbussar för långdistans i Tyskland och Frankrike. Samma år lanserades även FlixBus i USA.

Kontoren i München, Stockholm, Århus, Berlin, Paris, Amsterdam, Prag, Zagreb, Warszawa, Budapest, Bukarest, Madrid, Milano, Bryssel, Belgrad, Kiev, Moskva, Los Angeles och New York ansvarar för nätverksplanering, kundrelationer, kvalitetsförvaltning, marknadsföring, försäljning, IT och utveckling av företaget. Lokala buss- och tågpartners ansvarar för den operativa verksamheten och trafikerar gröna fordon som tar passagerarna till deras slutdestinationer. Därmed går innovation, entreprenörsanda och ett starkt internationellt varumärke hand i hand med erfarenhet, kvalité och lokalkännedom. Den unika kombinationen av techbolag, e-handelsplattform och klassiskt transportföretag har positionerat FlixMobility som en ledande internationell aktör i mobilitetslandskapet.