§§ geoTextTitle §§

§§ geoLinkText §§

90 procent fler avgångar från Uppsala – Ny storaffär med lokal busspartner

FlixBus

90 procent fler avgångar från Uppsala – Ny storaffär med lokal busspartner

Med Swebus i ryggen storsatsar FlixBus på tillväxten i Uppsala. Den 1a oktober inleds samarbetet mellan FlixBus och Gimo Buss, ett familjedrivet företag med fler än fem decennier av branscherfarenhet. Samarbetet innebär att Gimo Buss tar över trafikeringen mellan Uppsala och Kalmar som idag opereras av Swebus och kör under FlixBus varumärke. Under hösten trappas antalet veckoavgångar upp från Uppsala med 90 procent jämfört med Swebus tidigare reseutbud.

FlixBus storsatsar på tillväxten i Uppsala med Swebus som en del av den egna verksamheten. Under hösten trappar företaget upp antalet avgångar från Uppsala med 90 procent jämfört med Swebus reseerbjudande från i våras. Den nya tidtabellen innebär ca 30 fler veckoavgångar från Uppsala med startpriser från 29 SEK.

Uppsala <> Stockholm från 29 SEK

Uppsala <> Norrköping/Linköping från 49 SEK

Uppsala <> Västervik från 169 SEK 

Uppsala <> Kalmar från 229 SEK

Gimo Buss blir FlixBus nya partner

FlixBus samarbete med Gimo Buss innebär att Gimo tar över all trafik mellan Uppsala och Kalmar som idag opereras av Swebus samt klär upp sina bussar med FlixBus gröna färg. Gimo Buss är ett familjeföretag som jobbat i bussbranschen i över fem decennier och har varit i familjen Erikssons ägo i två generationer. I och med samarbetet med FlixBus kommer Gimo buss anställa ett tiotal nya chaufförer.

-Vi ser fram emot att växa tillsammans och skapa nya servicestandarder. Med Gimo buss goda renommé och långa erfarenhet ihop med vår högteknologiska bokningsplattform är jag övertygad om att detta kommer bli riktigt bra, berättar Peter Ahlgren, VD för Swebus och FlixBus Norden

-Vi på Gimo bussresor gläder oss åt och välkomnar uppdraget att bedriva linje 612 som passar väl in i vår varsamhet och innebär att vi stärker vår verksamhet ytligare i regionen med partnerskap med Flixbus, berättar Stefan Eriksson, VD för Gimo Buss

Från start-up i Tyskland till marknadsledande i Sverige och Europa

FlixBus grundades 2013 med frågan: Hur startar man ett bussbolag i vår digitala tid? På endast fem år har företaget etablerat sig som Europas största bussbolag för långdistansresor med närvaro i 28 länder tack vare en skalbar affärsmodell och stark närvaro online. Företagets affärsmodell bygger på partnerskap med lokala bussbolag som sköter driften av bussar, medan FlixBus ansvarar för nätverksplanering, marknadsföring, försäljning och utveckling – mer likt ett tech-företag än ett traditionellt bussbolag. FlixBus startade inhemska anslutningar i Sverige under 2017 och har lyckats att kontinuerligt växa antalet passagerare genom nya samarbeten med lokala bolag. FlixBus förvärvade den 2a maj i år Swebus för att skapa Sveriges starkaste erbjudande för långväga bussresor. Under hösten och de närmaste månaderna övergår Swebus till FlixBus varumärke och affärsmodell och mot slutet på året blir samtliga bussar från Swebus helt gröna. FlixBus främsta fokus nu är att bygga ett starkt nätverk av lokala busspartners runtom i Sverige.

FlixBus är Europas största expressbussoperatör och Sverige är vår nästa nyckelmarknad. Vår ambition är att förvalta Swebus goda rykte och att under det kommande året utöka det befintliga nätverket med en fjärdedel, modernisera den svenska bussresan och att få fler att lämna bilen hemma och åka med oss istället, berättar Peter Ahlgren, VD för Swebus och FlixBus Norden

Ladda ner PDF

FlixBus är ett europeiskt företag som fokuserar på långdistansrörlighet. FlixBus har sedan 2013 erbjudit smidiga, bekväma och miljövänliga resor som passar allas budget. Tack vare den smarta affärsmodellen, nätverksplaneringen och digitala plattformen har FlixBus lyckats att etablera sig som Europas största långfärds bussnätverk med 300.000 dagliga förbindelser till 2000 destinationer i 29 länder.Förra året reste 40 miljoner passagerare med FlixBus jämfört med 30 miljoner under 2016. Kontoren i München, Stockholm, Århus, Berlin, Paris, Amsterdam, Prag, Zagreb, Warszawa, Budapest, Bukarest, Madrid, Milano och Los Angeles ansvarar för nätverksplanering, kundrelationer, kvalitetsförvaltning, marknadsföring, försäljning, IT och utveckling av företaget. Lokala busspartners – ofta familjeföretag med flera generationers erfarenhet – ansvarar för den operativa verksamheten och bedriver en flotta gröna bussar som tar passagerarna till deras slutdestinationer. Därför går innovation, entreprenörsanda och ett starkt internationellt varumärke hand i hand med erfarenhet, kvalité och lokalkännedom.