FlixBus gör entré på svenska och norska marknaden

FlixBus gör entré på svenska och norska marknaden – Busslinjer stad till stad, med avgångar upp till 6 gånger dagligen.

FlixBus gör entré på svenska och norska marknaden

Pressmeddelande, 12/07/2017

++ Europas ledande leverantör av långdistansbussar äntrar svenska transportmarknaden. ++ Första linjerna ansluter 19 svenska och norska städer upp till 6 avgångar dagligen. ++ Unik företagsmodell: Nytänkande tekniksatsning tillsammans med Sveriges SME ++ Grön mobilitet för varje budget: Priser från 39kr ++ Fokus: ”Marknadsledande i Sverige”

Stockholm/Berlin, 12.07.2017FlixBus leverantör av Europas största fjärrbussnätverk tar nu steget in på den svenska och norska marknaden. Det nya företaget ”FlixBus Sverige AB” – baserat i Stockholm – samverkar med svenska SME-bussföretag från Göteborg och Linköping. Det första steget är nya linjesträckor som ansluter 19 svenska och norska destinationer så som Stockholm, Uppsala, Malmö, Göteborg och Oslo med upp till 6 avgångar dagligen. FlixBus, lanserat 2013, är med ett nätverk på över 200.000 dagliga anslutningar i 24 länder och 30 miljoner passagerare under 2016 det ledande fjärrbussleverantör i Europa.

Peter Ahlgren, VD, Flixbus Norden: “Vi har etablerat framgångsrika FlixBus-nätverk i Tyskland, Frankrike, Italien, Kroatien och nu nyligen även i Danmark. Nu blir Sverige vår nästa nyckelmarknad. Vi kommer att driva ett nätverk som sammankopplar alla Svenska regioner med högfrekvent täckning. Vi erbjuder resande den bästa servicen till det bästa priset. Vi erbjuder smart och grön mobilitet för alla – våra biljetter startar från 39kr inkluderat med hög komfort med wifi och extra benutrymme. Vårt mål är att bli marknadsledande i Sverige.”

Unik företagsmodell främjar snabb utökning – Samarbete med svenska SME partners

FlixBus är mer en tech-startup än ett traditionellt transportföretag. I ett unikt samarbete med 250 lokala bussföretag – i huvudsak familjeföretag byggda på generationer av framgång, har FlixBus skapat över 6000 jobb inom den Europeiska industrin. De första svenska FlixBus linjerna drivs av Stefans Buss från Göteborg och Expressbuss i Linköping från Linköping, som investerade i helt nya bussar. Det nya företaget ”FlixBus Sverige AB” är Stockholmsbaserat. Flixbus VD Peter Ahlgren: “Vi är väldigt glada över att välkomna våra första svenska SME partners ombord. Tillsammans kommer vi att skapa Sveriges bästa bussnätverk!”

Mobility som är lika grön som smart - FlixBus banar väg för ny servicestandard

Biljetter är tillgängliga online på www.FlixBus.se, via app till smartphone eller genom någon av våra samarbetspartners bland resebyråer över hela Europa. Den svenska FlixBus-appen, gratis på iOS, Windows och Android, möjliggör för kunder att checka in via QR-kod, få reseinformation om sin resa (inkluderat pushnotiser vid händelse av förseningar), boka biljett samt använda den interaktiva kartan för att hitta deras hållplats. Sedan Mars 2017 är det Europeiska FlixBus nätverket även integrerat i Google Maps och snart kommer resenärer även att kunna se deras Flixbus resor i realtid.

Från tysk startup till Europas största bussnätverk

FlixBus grundades 2013 i Tyskland efter avregleringen av det statliga bussnätverket. Tack vare en innovativ affärsmodell och samarbete med regionala bussföretag, lyckades FlixBus lansera och driva ett nationellt nätverk inom bara några månader från start. Bettina Engert, Head of Corporate Communications: “Genom att koppla samman entreprenörsanda och den nyaste tekniken med en traditionell mellanstor industri, så etablerade vi ett helt nytt sätt att resa på. Vi gjorde det helt enkelt coolt med bussar igen.” Som marknadsledare i Tyskland började FlixBus under 2015 att globalisera sin företagsmodell genom att erbjuda resor ut ur Tyskland och även erbjuda nya sammankopplade inrikeslinjer inom Frankrike, Holland, Österrike, Kroatien och Italien. Under första kvartalet 2016 blev det även klart för expansion till centrala- och östra Europa samt för resor över gränserna till Storbritannien och Spanien. Med kontor i München, Berlin, Paris, Zagreb och Milano så körs nu FlixBus gröna bussar över hela Europa och förra året så valde över 30 miljoner passagerare att resa med företaget.

Download Pressmeddelande (PDF)