FlixBus kommer till Sverige

FlixBus kommer till Sverige: Berlin (5x daglig, från 279 kr), Oslo (1x över natt, från 199 kr) eller Köpenhamn (6x daglig, från 49 kr)

Pressmeddelande, 05/04/2017

++ Europas gröna fjärbussar kommer till Sverige: Dagliga resor till Tyskland, Norge, Danmark ++ Biljetter från 49 kr, incl. wifi, eluttag, extra benutrymme, 3 väskor etc. ++ Green and smart mobility - Booking via app, GPS-Livetracking, klimatkompensation ++ Europeiska FlixBus nätverket nu integrerat i Google Maps ++ Fokus för 2017: hela Skandinavien - “Vi vill föra Europa närmare varandra”

Stockholm/ Berlin, 05.04.2017 – Precis i tid till Påsk helgen: Europas största fjärbuss leverantör expanderar dess gröna bussförbindelser till Sverige. Från och med 7 April kommer nya dagliga FlixBussar att ansluta Stockholm, Skane län, Östergötland och Småland direkt till städer som Berlin, Hamburg, Köpenhamn, Sarpsborg eller Oslo, e.g.

Stockholm <> Berlin (från 339 kr) 2x daglig/över nattMalmö <> Köpenhamn (från 49 kr) 6x dagligMalmö <> Berlin (från 279 kr) 5x daglig, över nattStockholm <> Hamburg (från 389 kr) 2x daglig/över nattLund <> Hannover (från 329) 2x daglig/över nattHelsingborg <> Oslo (från 199 kr) 1x daglig/över nattBettina Engert, chef över företagskommunikation för FlixBus: ”Vi är väldigt glada över att öppna två nya stopp i Sverige och utöka våra erbjudanden i Skandinavien. De nya gränsöverskridande linjerna är bara en början då vi kommer att öppna ännu fler stopp i Sverige i år, och ansluta landet med hela Europa. Svenskarna kommer att gynnas av nya resmöjligheter. Vi vill föra Europa närmare varandra”

Grön och smart rörlighet - FlixBus etablerar ny service standards

De gröna FlixBussarna är utrustade med WiFi, eluttag, extra benutrymme och luftkonditionering. Tre väskor är inkluderade. Biljetter är tillgängliga online på www.FlixBus.se, via smartphone app eller hos några utav våra samarbetande resebyråer över hela Europa. Den svenska gratis FlixBus appen för iOS, Windows och Android möjliggör för kunder att checka in via QR-kod, få reseinformation om sin resa (t.ex. push meddelanden i händelse av förseningar), boka deras biljett och använda navigationen till deras avfärds hållplats. Sedan Mars 2017 är det Europeiska FlixBus nätverket integrerat i Google Maps. Snart kommer resenärer även att kunna kolla reseinformation om deras FlixBus resor i realtid. Tills dess, kan resenärer redan kolla information om föreseningar på FlixBus hemsida.

Från tysk startup till Europas största buss nätverk

FlixBus startup grundades 2013 i Tyskland efter deregulerandet av den nationella bussmarknaden. Tack vare en innovativ affärsmodell och samarbete med regionala bussföretag, har FlixBus kunnat operera ett nationellt nätverk inom bara några månader från dess start. Bettina Engert: “Genom att koppla samman entreprenörsanda och nyteknik med en traditionell mellanstor industri, så etablerade vi ett helt nytt sätt att resa på. Vi gjorde det helt enkelt coolt med bussar igen.” Under 2015, som marknadsledare i Tyskland, startade FlixBus att globalisera sin företagsmodell genom att erbjuda utrikesresor och även erbjuda inrikeslinjer inom Frankrike, Holland, Österrike, Kroatien och Italien. Under första kvartalet 2016 blev det klart med expansion till centrala- och östra Europa och även resor över gränserna till Storbritannien och Spanien. Med kontor i München, Berlin, Paris, Zagreb och Milano så körs nu FlixBus gröna bussar över hela Europa och förra året så valde över 30 miljoner passagerare att resa med företaget.

Download Pressmeddelande (pdf)