”Sweden goes green”

”Sweden goes green” – FlixBus expanderar sina tjänster till Stockholm och Göteborg

Pressmeddelande, 13/04/2016

++ Från den 28 April: Direkt förbindelse till städer i Tyskland och Danmark (ex. Berlin, Hamburg och Köpenhamn från 199 SEK) och de första inrikeslinjerna mellan Malmö, Stockholm och Göteborg (från 99 SEK) ++ Tillgång till Europas största nätverk: 80.000 dagliga förbindelser till 18 länder ++ Flera destinationer inom Sverge, utrikeslinjer och flera inrikeslinjer kommer inom kort ++

Stockholm/München, 13/04/2016 – Det unga företaget FlixBus expanderar sitt europeiska nätverk till Sverige: från den 28 April kommer nya nattbussar att koppla ihop Stockholm, Malmö och Göteborg till städer i Danmark och Tyskland. Samtidigt kommer FlixBus att starta sina första inrikesresor mellan Sveriges tre största städer. Fler nationella och internationella förbindelser och även flera destinationer i Sverige kommer att starta till sommaren. Med 80.000 dagliga förbindelser till 18 länder och 20 miljoner passagerare under 2015 är FlixBus det ledande långväga bussföretaget i Europa.

Inrikeslinjer och dagliga turer till Berlin, Köpenhamn eller Hamburg

Från den 28 April kommer de gröna FlixBussarna att köra från Stockholm, Malmö och Göteborg. Bettina Engert, talesperson på FlixBus: “Gröna bussar kommer då att pendla mellan Sveriges tre största städer. Samtidigt är europeiska destinationer, så som Berlin, Köpenhamn eller Hamburg anslutna över natten.” Flera svenska destinationer och ännu mera nationella och internationna FlixBussar kommer inom kort. Bettina Engert: “Att addera Stockholm och Göteborg till vårt europeiska nätverk är bara första steget in på den svenska marknaden. Fler regionala destinationer och även nya utrikeslinjer till andra städer i Europa kommer att starta till sommaren.”

Ny rörlighet – FlixBus etablerar nya service standarder

Biljetter är tillgängliga från 99 SEK för inrikesresor (ex. Stockholm/Göteborg <> Malmö), den nya utrikeslinjen till Danmark från 199 SEK (ex. Stockholm/Göteborg <> Köpenhamn) och till Tyskland från 349 SEK (ex. Göteborg <> Berlin). De gröna bussarna är utrustade med gratis Wi-Fi, eluttag, extra benutrymme och air condition. Tre väskor är inkluderat i priset. Bettina Engert: “Avbokning eller ändring av biljetten är gratis och möjligt fram till 15 minuter före avgång”. Biljetter finns att köpa online på www.FlixBus.se, via app på smartphone eller hos  resebyråer som samarbetar med FlixBus över hela Europa. FlixBus mobila app for iOS, Windows och Android är gratis och ger kunderna möjlighet att checka-in med QR-kod, få reseinformation om sin tur, boka biljetter samt att navigera till hållplatsen där bussen avgår.

Från tysk startup till en europeisk aktör

FlixBus grundades 2013 i Tyskland efter deregulerandet av den nationella bussmarknaden. Tack vare en innovativ affärsmodell och samarbete med regionala bussföretag, har FlixBus kunnat operera ett nationellt nätverk inom bara några månader från dess start. André Schwämmlein: “Genom att koppla samman entreprenörsanda och nyteknik med en traditionell mellanstor industri, så etablerade vi ett helt nytt sätt att resa på. Vi gjorde det helt enkelt coolt med bussar igen.” Under 2015, som marknadsledare i Tyskland, startade FlixBus att globalisera sin företagsmodell genom att erbjuda utrikesresor och även erbjuda inrikeslinjer inom Frankrike, Holland och Italien. Under första kvartalet 2016 blev det klart med expansion till centrala- och östra Europa och även resor över gränserna till Storbritannien och Spanien. Med kontor i München, Berlin, Paris, Zagreb och Milano så körs nu FlixBus gröna bussar över hela Europa och förra året så valde över 20 miljoner passagerare att resa med företaget.

Download Press Release (PDF)