Start i Skandinavien

Tysklands nummer ett startar i Skandinavien

Pressmeddelande, 02/06/2015

++ Marknadsledaren FlixBus startar nya linjer från Malmö och Köpenhamn: från och med nu fyra gånger dagligen från 89kr, bekvämt och grönt till Tyskland ++ Vid starten 45kr-prisaktion +++ Biljetter kan bokas online på FlixBus.se och FlixBus.dk eller genom appen ++

Malmö/Köpenhamn/München, 2 juni 2015 – Tysklands största bussleverantör FlixBus erövrar Europa: Från och med imorgon startar de gröna bussarna från Malmö och Köpenhamn fyra gånger dagligen mot Hamburg och Berlin. Med övergång finns fyra internationella metropoler som Wien, Prag, Frankfurt eller Zürich Därmed ansluts för första gången även Sverige och Danmark till ett av de största bussnäten i Europa. Biljetter från 89kr (inklusive Wi-Fi och sittplatsgaranti) kan bokas online på www.FlixBus.se eller genom den kostnadsfria FlixBus-appen och kan valideras hos FlixBus genom en QR-kod.

I maj lanserade FlixBus för första gången linjer i Frankrike, Italien och Belgien och expanderade samtidigt i Nederländerna. “Vi vill göra Europas vägar gröna. Vårt mål är 1 000 FlixBussar innan årets är slut”, säger André Schwämmlein, grundare och företagsledare på FlixBus. “Med anslutningen av Sverige och Danmark har två viktiga europeiska länder integrerats.” Förbindelserna från Malmö och Köpenhamn till Hamburg erbjuds tre gånger dagligen, torsdagar till söndagar (vissa dagar även fyra gånger), varav en linje nattetid. Till Berlin finns det också fyra linjer per dag, av vilka en går under nattetid. De gröna bussarna gör på vägen till Hamburg uppehåll i Rödbyhaven, Puttgarden och Lübeck och i riktning Berlin i Puttgarden, Rostock färjehamn och Rostock. Vid starten av de nya linjerna finns biljetter till Tyskland fram till 29 juni från bara 45kr. Senare erbjuds förbindelserna från 89kr.

Genom en mångfald av indirekta förbindelser, till exempel till Frankfurt, Freiburg, Zürich, Prag och Wien, är det bekvämt att resa även längre med de gröna bussarna från Malmö och Köpenhamn.

Bettina Engert, presstalesperson på FlixBus: “Med FlixBus kan resenärerna bekvämt och prisvärt resa tvärs igenom hela Europa – inklusive kostnadsfritt Wi-Fi, sittplatsgaranti och två bagage. Via vår app finns all viktig information om resan och FlixBus tillgänglig direkt från din smartphone – här kan du boka biljetter, se färdplaner och information om hållplatser.”

Genom det nya breda utbudet av förbindelser skapar FlixBus ett hållbart och bekvämt sätt att resa ekonomiskt över hela Europa. Tack vare den internationella unika affärsmodellen och samarbetet med medelstora, regionala bussbolag skapas även nya arbetstillfällen i många europeiska länder. Därmed stärker företaget även den lokala industrin på ett hållbart sätt – ett framgångskoncept som en gång startade upp med kvaliteten “Made in Germany” som förs vidare i hela Europa.