Frågor och svar

Inför resan:

   

Du hittar alla resor som kan bokas i vårt sökformulär i FlixBus-appen och på www.flixbus.se. Det aktuella linjenätet hittar du på vår webbplats under Bussresor.

Om ni reser i grupp har ni även möjlighet att hyra en hel buss för er själva, inklusive förare, upphämtning vid dörren och skräddarsydd resrutt. Ange uppgifterna för din resa på www.mieten.flixbus.de, beräkna priset, reservera utan kostnad och njut av din resa!

Reser du i grupp och har särskilda önskemål? På www.mieten.flixbus.de kan du boka en egen buss inklusive förare. Resan skräddarsys exakt efter dina behov: upphämtning vid dörren, direkt transport till önskad plats, resor på din destination. Genom att hyra en buss med FlixBus kan du enkelt ta dig överallt. Ange uppgifterna för din resa, beräkna priset, reservera utan kostnad och njut av din resa.

   

Våra resor kan bokas ca 4 till 6 veckor före avresedatumet i vår app och på vår webbplats. Vi arbetar intensivt på att bygga ut vårt linjenät och på att utforma våra befintliga linjer ännu bättre. Vi fäster särskild vikt vid tre faktorer: punktlighet, attraktiva avresetider och optimala villkor för byten. För att kunna reagera på feedback och genomföra förbättringar så snabbt som möjligt säljer vi biljetter högst några månader i förväg.

Om du vill få information om nya linjer kan du anmäla dig till vårt nyhetsbrev eller följa oss på Facebook.

   

Enklast är det att navigera till din hållplats direkt med vår app. Välj din station och klicka på pilen längst upp till höger för att starta navigationen. En lista med våra avreseplatser hittar du i vår app under fliken ”Hållplatser” och i vår hållplatsöversikt. Här kan du med ett klick på respektive stad ta reda på adressen för hållplatsen samt visa en karta. Kartan med respektive hållplats finns även på din bokningsbekräftelse.
Våra hållplatser är dessutom i regel märkta.

   

Enklast är det om du bokar din resa direkt via vår app på din smarttelefon. Spara din biljett under ”Mina biljetter” och visa upp den på din smarttelefon när du stiger på bussen. Precis som när du bokar på vår webbplats får du alltid de billigaste priserna när du bokar i appen. På så sätt får du alltid de billigaste priserna. I vår app hittar du dessutom ofta specialkampanjer. Bokningsbekräftelsen skickas till din e-post (kolla även i din skräppost).

Du kan även boka dina resor via vår kundtjänst (+49 303 001 373 00*), hos våra säljställen/resebyråer eller direkt hos föraren i bussen. När du köper biljett på bussen ska du tänka på att du betalar normalpris (för vuxna och barn) och att du endast får stiga på om det finns lediga platser. Rabatterade priser, kampanjer och grupprabatter gäller inte när du betalar på bussen.

   

Hur du betalar beror på vart du genomför bokningen:

Boka online: Autogiro, kreditkortbetalning (VISA/MasterCard/Amex), PayPal, direktöverföring, Carte Bleue och iDeal.
Hos busschauffören: Kontantbetalning mot kvitto. Kvittot fungerar samtidigt som biljett/bokningsbekräftelse. Obs! Hos busschauffören kan du bara köpa biljetter till normalpris. Rabatter och kampanjpriser tillämpas bara online och på våra försäljningsställen och resebyråer. Du kan för närvarande inte betala med kort på bussen.
På försäljningsställen och resebyråer: Alla betalningssätt som återförsäljaren erbjuder, dessutom alltid kontantbetalning.
Via telefon: Kreditkort (MasterCard/Visa/Amex)

Tänk på det för vissa betalningsalternativ tillkommer betalningsavgifter som tas ut av betalningsleverantören. Du kan dock alltid välja ett betalningssätt utan betalningsavgifter. Avgifterna visas för dig under avbokningsprocessen.

   

Presentkort/rabattkoder kan lösas in i samband med bokning i vår app, på webbplatsen, via telefon eller hos våra säljställen/resebyråer. När du har valt din resa kan du ange din kod i varukorgen. Tänk på att du endast kan lösa in ett presentkort/en rabattkod per bokning. Beloppet för ett presentkort kan inte betalas ut i kontanter.

Giltigheten för värdekuponger som har köpts i vår webbutik kan inte förlängas. Värdekuponger som har utfärdats vid en av- eller ombokning gäller i 1 år.

   

Om du får problem med bokningen beror det ofta på webbläsaren. Gör något av följande för att lösa problemet:

Använd en annan webbläsare.
Töm cacheminnet och radera cookies, starta om webbläsaren och prova igen.
Uppdatera webbläsaren. Vi använder höga säkerhetsstandarder och vår webbplats är optimerad för de senaste webbläsarversionerna. Du hittar de aktuella webbläsarversionerna under följande länkar: Firefox / Internet Explorer / Google Chrome

Har du inte fått någon e-postbekräftelse? Kontrollera att meddelandet inte har hamnat i e-postens skräppostmapp.

Om inget av det ovannämnda hjälper kan du ringa oss på +46 850513750*. Vi hjälper dig gärna!

   

Du hittar en lista över våra försäljningsställen i vår resebyråöversikt. Skriv in stad eller postnummer om du vill hitta en resebyrå i din närhet.

   

Ja! På vår webbplats under "Ändra/avboka bokning" eller på våra försäljningsställen och resebyråer kan du göra följande ändringar fram till 15 minuter före avfart:

Ändra telefonnummer: utan kostnad. Du får direkt en ny bokningsbekräftelse med nytt bokningsnummer.

Ändra resenärens namn: utan kostnad, med följande undantag: Om resan är dyrare vid tiden för ombokningen än den ursprungligt bokade resan så får du betala mellanskillnaden. Du får direkt en ny bokningsbekräftelse med nytt bokningsnummer.

Avbokning och ombokning: 
Ombokningar görs på följande sätt:

  • Kontrollera att den förbindelse du vill boka finns kvar.
  • Avboka den resa du vill boka om mot ett tillgodokvitto.
  • Boka nu en ny resa och använd det nyss utställda tillgodokvittot. Du får en ny bokningsbekräftelse med nytt bokningsnummer. Om priset för den nya resan är högre än värdet på värdekupongen, måste du betala mellanskillnaden.

Tänk på att vi tar ut en avbokningsavgift på 10 kr per passagerare och resa för varje avbokning.
Avgiften visas för dig under avbokningsprocessen.

   

Ja! På vår webbplats under "Ändra/avboka bokning" eller på våra försäljningsställen och resebyråer kan du ändra passagerarens namn fram till 15 minuter före avfärd:

Om resan är dyrare vid tiden för ombokningen än den ursprungligt bokade resan så får du dock betala mellanskillnaden. Du får direkt en ny bokningsbekräftelse med nytt bokningsnummer.

   

I våra bussar gäller generellt fritt platsval. Därför kan du inte reservera en sittplats. Om du vill ha en specifik sittplats rekommenderar vi att du kommer tidigt till bussen – senast 15 minuter före avfärd. Om du inte får den önskade platsen kan du alltid fråga de andra resenärerna om ni kan byta. Personer med nedsatt rörlighet och resenärer med barn har naturligtvis företräde vid platsval.

   

Barn reser med reducerat pris. Tänk på att rabattbiljetter kan vara billigare än det reducerade priset. I så fall visas rabattpriset, så att du alltid kan boka till lägsta pris. Barn upp till 10 år kan bara bokas tillsammans med en vuxen. Du kan inte boka om till enskild resa i efterhand.

Barn upp till tre år får bara åka med i en babybarnstol eller en barnsits för mindre barn. Sitsen måste under färden vara fastsatt med bilbälte (tvåpunktsbälte) och ska tas med av den som följer med barnet (18 år eller äldre). Barnvagnar räknas som specialbagage (högst en barnvagn per resenär). Det kostar inget att ta med barnvagn, men du måste anmäla den efter bokningen, dock tidigast 48 timmar före avfärd, till oss per telefon: +46 850513750*. Du får bara ta med en hopfällbar barnvagn. Barnvagnar som inte kan fällas ihop kan inte tas med på resan.
Barn upp till 10 år måste resa i sällskap med en vuxen (18 år eller äldre).
Barn mellan 11 och 16 år får resa även utan sällskap, om vårdnadshavaren i samband med bokningen skriftligen bekräftar att den minderåriga får resa ensam utan sällskap. MeinFernbus FlixBus och dess samarbetspartner avsäger sig uttryckligen ansvaret för uppsikt över den minderåriga. Ensamresande barn har företräde vid val av sittplatser. Observera att ensamresande minderåriga inte kan bokas på internationella resor eller på förbindelser med byten.
Ungdomar över 16 år får resa ensamma utan någon följeslagare och betalar fullt pris eller tillgängligt rabattpris.

   

Här hittar du information om transportmöjligheter för passagerare med funktionshinder och nedsatt rörlighet. För att kontrollera transportmöjligheterna ber vi alla våra passagerare som behöver resa i rullstol att ta kontakt med vår kundtjänst tidigast två veckor och senast sju dagar före sin bokning. För alla andra som trots sin funktionsnedsättning eller sitt rörelsehinder kan byta till ett vanligt passagerarsäte behöver anmälan inte göras förrän 36 timmar före avgång.

Kan jag använda hela linjenätet när som helst trots nedsatt rörlighet?

Allmänt sett transporterar vi alla personer – oavsett om de har en funktionsnedsättning eller nedsatt rörlighet eller ej. Dock finns för närvarande ännu inte de förutsättningar som krävs för att kunna transportera alla passagerare vid alla tidpunkter och på alla sträckor i vårt linjeutbud. Detta har att göra dels att göra med konstruktionen hos de bussar som vi använder, och dels med förutsättningarna hos infrastrukturen vid varje hållplats, som inte alltid är handikappanpassad. FlixBus har ännu bara några få handikappanpassade bussar som kan användas flexibelt på flera sträckor. Det är respektive hållplatsoperatör som ansvarar för hållplatserna.
Om du har nedsatt rörlighet och kan stiga på och av bussen på egen hand eller med hjälp av en ledsagare kan du redan nu resa med oss på alla linjer. 
Om du är rullstolsburen man har förmåga att stå upp och stiga på bussen på egen hand kan du också resa med oss på alla våra linjer.
Om du behöver sitta i din rullstol även på bussen kan vi för närvarande enbart efter noggrann förhandskontroll transportera dig på enstaka sträckor, av de skäl som beskrivs här.  

Hur och när kan jag boka min resa? 

Om du är rullstolsburen ber vi dig att kontakta vår kundtjänst (+46 850513750*) tidigast två veckor och senast sju dagar före resans början för att ta reda på vilka transportmöjligheter som är tillgängliga. Om alla nödvändiga förutsättningar är uppfyllda bokar vår kundtjänst dig och din ledsagare per telefon, måndag till fredag, 09:00–18:00.
Om du trots din funktionsnedsättning har möjlighet att använda en vanlig passagerarplats i bussen bokar du din biljett själv och behöver inte reservera din resa en viss tid i förväg. Den som önskar ta med sig rollator, rullstol eller ortopediskt hjälpmedel i bagageutrymmet, en ledsagare och/eller servicehund måste anmäla detta till oss 36 timmar före avgång. 

Vad kostar det att ta med sig en ledsagare eller en servicehund?

Om du kan påvisa att du har behov av ständig ledsagning får både ledsagaren och servicehunden resa med utan extra kostnad. Vi bokar även en egen plats för din servicehund.
Vid resans början ska du kunna visa att du behöver ständig ledsagning för att din ledsagare ska få åka med utan kostnad. Du ska vid resans början uppvisa motsvarande dokumentation, där det anges att du har behov av ständig ledsagning, exempelvis 

  • i Tyskland ett Schwerbehindertenausweis eller ett läkarintyg 
  • i Frankrike ett Carte D'Invalidité (Besoin d´Accompagnement) 
  • i Italien: Atteste, utfärdat av den lokala hälsovårdsmyndigheten (ASL) eller den statliga institutionen för social omsorg (INPS)

Motsvarande gäller för din servicehund. Dessutom behöver du ett intyg på att din hund har genomgått en godkänd utbildning till service- eller ledarhund.

Vilka krav måste min rullstol uppfylla för att den ska kunna transporteras i passagerarutrymmet?

Endast rullstolar som är godkända som passagerarsäten enligt SS-EN 12183 eller SS-EN 12184 och är försedda med en fastspänningsanordning enligt den tyska normen DIN 75078-2 får användas i passagerarutrymmet till fjärrbussar. Därutöver gäller följande maximala mått: största bredd 80 cm, längd 120 cm/250 kg totalvikt.
Om det vid incheckningen på bussen visar sig att din rullstol inte uppfyller de här kraven, trots föregående skriftligt intygande om detta, har vi inte möjlighet att ta med den och inte heller skyldighet att fullgöra vårt transportåtagande. Vi är inte heller skyldiga att ersätta dig.

Är de hållplatser som bolaget trafikerar handikappanpassade? 

Det tar tid att handikappanpassa både vår bussflotta och att bygga om hållplatserna, vilket innebär att det tyvärr inte går att erbjuda ett heltäckande transportnät för närvarande. Eftersom vi inte ansvarar för hållplatserna har vi i nuläget inte tillräcklig uppgifter om deras infrastruktur. Vi rekommenderar därför att du kontaktar den lokala hållplatsoperatören före din resa för att ta reda på vilken utrustning som finns tillgänglig vid hållplatsen.

Hur och var kan jag få hjälp?

Du måste allmänt sett har förmåga att själv stiga på och av bussen. Det här är viktigt i synnerhet om bussen skulle behöva evakueras. Busspersonalen kan inte hjälpa till under färd. Vår personal kan enbart hjälpa till med på- och avstigning samt vid bussterminalen vid de handikappanpassade bussterminalerna i Hamburg och Mannheim. För din egen säkerhet och för att göra din resa så bekväm som möjligt rekommenderar vi därför att du reser med en ledsagare som vid behov kan ge nödvändig hjälp

   

Vi erbjuder många olika alternativ för dig som vill resa i grupp:

Om du vill utforma din resa flexibelt helt enligt dina egna önskemål kan du hyra en egen buss med förare på www.mieten.flixbus.de. Vi uppfyller alla dina specialönskemål – upphämtning vid dörren, transport direkt till destinationen och på förfrågan även användning av bussen på destinationen. Priset visas direkt, vilket underlättar bokning, och resan är bekväm både för den enskilda resenären och gruppen som helhet. Om du skulle ångra dig, kan du avboka resan gratis upp till 14 dagar före avresa.

För grupper på mellan 3 och 40 personer erbjuder vi dessutom ett rabatterat pris i linjetrafiken. Du kan boka dessa biljetter direkt under ”Bokning”, om tillgänglighet finns. Dessa biljetter måste förbokas minst en dag före resan. Om det finns ett annat rabatterat pris som är billigare än gruppriset, visas det rabatterade priset för dig, så att du alltid kan välja det förmånligaste alternativet. 

Om du vill resa till en plats som inte trafikeras av våra linjebussar har du möjlighet att hyra en buss. Det ger dig fullständig flexibilitet med högsta komfort, samtidigt som du reser på ett hållbart sätt.

   

Tänk på att ta med alla dokument som behövs för resa till ett annat land och att bara ha med tullfria varor. Ditt bagage får inte vara låst och ska vara märkt med namn och adress, så att det går fort i tullen och inga förväxlingar kan ske.

Beakta dessutom pass-, visum-, valuta- och hälsoföreskrifter. Informationen om dessa föreskrifter erhåller du hos Tysklands utrikesministerium eller hos den federala polisen (http://www.bundespolizei.de eller per telefon 0800- 6888000).

Beakta därtill respektive tullföreskrifter. För frågor om aktuell tysk föreskrift, vänd dig till tullförvaltningens centrala upplysningsavdelning (info.privat@zoll.de eller när det gäller yrkesmässiga frågor: info.gewerblich@zoll.de). Tullfrågor kan enbart besvaras på tyska och engelska.

   
Får jag rabatt på resor inom Danmark?

Studenter, barn och pensionärer kan köpa biljett till reducerat pris vid resor inom Danmark. Observera att om du har valt att boka och resa till reducerat pris måste du kunna uppvisa giltig legitimation för busschauffören.

Studenter: Studentrabatten gäller studenter med giltig studentlegitimation. Godkänd legitimation är:

  • Giltigt student-id med bild och utgångsdatum
  • Giltigt student-id med bild och antagningsbesked från de senaste 12 månaderna
  • Giltigt ungdomskort (danskt ungdomskort utfärdat av Trafikselskabet NT, Midttrafik, FynBus, Sydtrafik, DSB eller Movia)
  • Giltigt ISIC-studentkort

Pensionärer: Pensionärsrabatten gäller personer över 64 år och personer som erhåller pensionsersättning enligt svensk lagstiftning. Godkänd legitimation är:

  • Giltig legitimation som visar att resenären äver över 64 år så som hälsointyg, körkort eller pass
  • Danskt pernsionärsintyg utfärdat av dansk myndighet (pensionsbesked) tillsammans med legitimation såsom hälsointyg, körkort eller pass.

Barn: Barnrabatterna omfattas av två kategorier: a) barn under 12 år b) barn under 16 år. Vid tveksamheter måste barnet kunna visa upp giltig legitimation som intygar åldern. Godkänd legitimation är:

  • Danskt (gult) eller internationellt (blått) hälsokort
  • Pass

Observera att biljett som bokas inom barn-, student- eller pensionärskategorierna endast är giltig tillsammans med ovan nämnda dokumentation. Om dokumentation inte kan uppvisas för chauffören kan din biljett anes som ogiltig, och du måste du lösa en ny biljett för att få lov att resa med.

Danska soldater som gör sin obligatoriska militärtjänst reser gratis vid uppvisande av giltig dokumentation. Sittplats måste bokas och bokningen kan göras på service@flixbus.se.

   

Du kan lösa in rabattkuponger från LIDL på www.flixbus.de. De gäller bara för en resa. Giltigheten hos rabattkuponger är begränsad. Hur länge rabattkupongen gäller står på kvittot. Du kan bara lösa in en rabattkupong per resa och person. Det finns dessutom en gräns för hur många rabattkuponger som kan lösas in per person totalt. När du har löst in en rabattkupong kan du inte avboka biljetten. Du kan skänka bort din rabattkupong, men du får inte sälja den.
Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss via e-post på lidl@flixbus.de eller ringa oss på +46 850513750*.

   

Du kan köpa presentkort online i vår butik. Du kan välja mellan olika belopp. Läs mer om presentkorten i onlinebutiken.

   
Jag vill skapa ett FlixBus-kundkonto. Hur gör jag det?

Du har två möjligheter att välja mellan: Antingen registrerar du ett konto på vår registreringssida, eller också gör du det under bokningsprocessen.

På registreringssidan anger du din e-postadress och får sedan ett e-postmeddelande med en verifieringslänk. Detta kan ibland ta ett par minuter. Sedan uppger du bara användarnamn och lösenord en gång till så är ditt FlixBus-kundkonto fullständigt aktiverat.

Om du vill skapa ett konto under bokningsprocessen kryssar du bara i motsvarande alternativ på betalningssidan. När bokningen har genomförts skickas automatiskt ett e-postmeddelande för verifiering till den e-postadress som du angav under bokningen.

Du kan dessutom länka din Facebook-profil till ditt FlixBus-kundkonto även efter registreringen via e-post.

   
Jag vill logga in via min Facebook-profil. Hur gör jag då?

På registreringssidan eller sidan med passageraruppgifter kan du även välja att kontot ska kopplas till din Facebook-profil och godkänna detta i det nya fönster som öppnas. Detta förutsätter att du är inloggad med din Facebook-profil. Sedan är kontot klart och du får ett bekräftelsemeddelande via e-post. Mer krävs inte.

Självklart kommer vi inte att lägga upp något på din Facebook-tidslinje.

   
Jag vill logga in på appen. Varför går det inte?

Vi arbetar på att du även ska kunna logga in på vår FlixBus-app.

Fram till dess kan du använda dig av möjligheten att skanna in din biljett via QR-kod i appen samt spara dina betalningsuppgifter där.

   
Jag har glömt lösenordet till mitt FlixBus-kundkonto/jag kan inte logga in.

För att du snabbt ska kunna komma åt dina uppgifter även om du glömmer bort lösenordet kan du återställa lösenordet.

   
Jag har inte verifierat mitt konto än. Vad gör jag om jag inte hittar bekräftelsemeddelandet?

Om ditt konto inte är verifierat än eller om bekräftelsemeddelande inte har kommit med e-post kan du begära ett nytt meddelande här .

   
Vad bör jag känna till om FlixBus-kundkontot?

Möjligheten att spara dina betalningsmetoder på kundkontot är väldigt behändig! Då går det ännu snabbare att boka hos oss, eftersom du inte behöver ange alla uppgifter på nytt vid varje bokningstillfälle.

När du är inloggad kan du godkänna att dina betalningsuppgifter sparas genom att kryssa i motsvarande ruta. På ditt kundkonto, i området Mina bokningar, finns alla biljetter som du har bokat via din e-postadress efter bekräftelsen på registrering.

Du kan självklart också göra bokningar åt andra, familjemedlemmar och kompisar exempelvis, via ditt kundkonto. Se bara till att ange korrekt namn på passageraren.

Dina person- och betalningsuppgifter hanteras givetvis på ett säkert sätt av oss, och vi lämnar inte ut några uppgifter. Du hittar mer information om detta i vår integritetspolicy.

På och i bussen:

   

För att stiga på bussen behöver du din bokningsbekräftelse i pappersformat eller elektroniskt format (som PDF-fil eller QR-kod på din smarttelefon). Enklast är det om du visar upp biljetten direkt i FlixBus-appen. Vid resor till ett annat land ska du ha med dig de dokument och ID-handlingar som behövs vid tullkontroll.

Bokningsbekräftelsen skickas till din e-post (kolla även din skräppost) och kan också skrivas ut i slutet av bokningsprocessen. Vid biljettköp hos busschauffören fungerar kvittot som biljett/bokningsbekräftelse.

   

På din resa får du ta med dig ett handbagage och ett kolli utan kostnad. Märk ditt bagage med namn och adress så att det inte sker några förväxlingar.

Handbagaget är begränsat till ett kolli som får vara som störst 42 × 30 × 18 cm och väga som högst 7 kg. Förvara alla värdesaker i handbagaget.
Bagaget är begränsat till 1 kolli med en maximal storlek på 80 × 50 × 30 cm. Något avvikande mått är tillåtet, under förutsättning att kollits totala mått inte överskrider en höjd, bredd och längd på 160 cm. Du kan ta med dig högst 20 kg bagage utan kostnad per person.
Extra bagage: Om platsutrymmet tillåter det kan du ta med dig ett andra kolli. Det får inte överstiga måtten för bagaget och får väga högst 20 kg. Detta extrabagage kostar 2 euro och ska antingen (om detta är möjligt för resan) anmälas och bekräftas under eller efter bokningen, dock tidigast 48 timmar före bussens avgång, till kundtjänst via telefon: +46 850513750*. Vi har generellt sett ingen skyldighet att transportera fler än ett kolli per passagerare.
Specialbagage: För ett kolli som är större än bagaget tar vi ut en avgift på 9 euro. Kollit får ha ett totalmått (höjd i cm + bredd i cm + djup i cm) på maximalt 240 cm och en vikt på högst 30 kilo. Dessutom måste specialbagaget antingen (om detta är möjligt för den aktuella resan) anmälas under eller efter bokningen, dock tidigast 48 timmar före bussens avgång, till kundtjänst via telefon: +46 850513750*. Varje resenär får bara ta med ett specialbagage och du har ingen generell rätt att ta med det. Som specialkolli räknas bl.a. skidor och musikinstrument (bör förvaras i en hårt koffert). För cyklar och ortopediska hjälpmedel gäller speciella regler. Vissa föremål får inte tas med på resan.

Ytterligare informationer om bagagebestämmelserna och otillåtna föremål hittar du i våra allmäna villkor.

   

Vi rekommenderar att extra- och specialbagage anges redan under bokningen. Om du vill lägga till bagage för din bokade resa i efterhand har du två möjligheter att välja mellan:

1) Fram till 15 minuter före avgång kan du gå till vår webbplats under ”Ändra/avboka biljett” eller besöka ett säljställe/en resebyrå för att boka av din resa och sedan boka den igen med önskat bagage. Processen finns beskriven i svaren på våra vanliga frågor i avsnittet ”Kan jag själv ändra, boka om eller avboka min biljett?”.

2) Alternativt kan du anmäla extra- eller specialbagage för en bokad resa till vår kundtjänst via telefon. I det här fallet är transporten beroende av bussens tillgängliga kapacitet. Betalningen görs hos bussföraren.

   

I många av våra bussar finns möjlighet att ta med cyklar i standardstorlek och utan extrautrustning (max 25 kg). Du kan ta med dem vid bokningen och det kostar 79kr. Då väljer du förutom antalet resenärer också antalet cyklar som du vill ta med. Under vintern kan vi tyvärr inte ta med några cyklar (troligen fram till 2015-02-28).

Om du inte kan boka in din cykel på resan kan du eventuellt ta med den i en cykeltransportväska. Den räknas då som specialbagage och ska anmälas i förväg per telefon till kundservice (se reglerna för specialbagage).

Om du vill ta reda på om du kan ta med elcykel ber vi dig kontakta vår kundservice: +46 850513750*.

   

Musikinstrument som ligger inom måtten för handbagage (42 × 30 × 18 cm, max 7 kg) kan du ta med i stället för handbagage i passagerarutrymmet utan extra kostnad. Om du också har med handbagage kan du bara ta med antingen handbagaget eller musikinstrumentet i passagerarutrymmet.

Musikinstrument som är större än normalt handbagage (42 × 30 × 18 cm, max 7 kg) räknas som specialbagage och måste transporteras i lämplig förpackning (instrumentväska) i bussens bagageutrymme. Vi rekommenderar transport i en hård väska. Transporten kostar då 79kr och måste anmälas och bekräftas efter bokningen, men tidigast 48 timmar innan bussens avfärd, per telefon till kundservice: +46 850513750*.

Musikinstrument med väska som är större än 135 × 48 × 35 cm (t.ex. en kontrabas) kan inte tas med på resan.

   

Av säkerhetsskäl får du inte ta med husdjur på våra bussar. Undantaget är ledarhundar som ledsagar en resenär med funktionshinder om detta framgår av intyg eller liknande. Det kostar inget extra men du måste anmäla ledarhund per telefon senast 36 timmar före avfärd: +46 850513750*.

   

Våra bussar kör i linjetrafik och är bundna till tidtabellen. Busschauffören kan inte vänta på passagerare som är försenade. Därför ber vi dig att planera in tillräckligt med tid för att ta dig till hållplatsen så att du är vid bussen minst 15 minuter före avresa.

   

Du får inte stiga av eller på på andra hållplatser än de du bokat. Detta gäller också för hållplatser i samma stad som ligger efter varandra. Du kan dock själv boka om resan på vår webbplats och på så sätt stiga på eller av vid önskad hållplats.

Observera att det på vissa sträckor (när resan är kortare än 50 km eller 1 timmes körning) gäller ett serviceförbud och att vi inte får sälja biljetter då. Där är också på- och avstigning otillåten och du kan inte boka sträckan. Vi ber dig att respektera detta.

   

Våra bussar har luftkonditionering, toaletter, läslampor och bekväma säten. Dessutom finns det snacks och dryck, gratis Wi-Fi och i många bussar även eluttag och ett mediecenter där du kan beställa filmer och musik.

Obs! Vårt Wi-Fi är ännu bara i ett teststadium. Under resan kan det förekomma radioskugga eller att inte alla resenärer samtidigt kan surfa på internet. I sällsynta fall kan vi inte tillhandahålla gratis Wi-Fi och eluttag, t.ex. om vi måste sätta in ersättningsbussar eller när vi säljer biljetter åt någon av våra partner. Detta gäller särskilt på linjer för följande partnerföretag: Autobus Oberbayern GmbH, Allgäu Airport Express GmbH, Bohr Omnibus GmbH, Dr. Richard Linien GmbH & Co KG och Publicexpress GmbH.

   

På vissa av våra resor finns pauser inplanerade i tidtabellen för att hålla tiderna för körning och vila. Men i grund och botten vill vi komma till målet så snabbt som möjlig och därför lägger vi inte in några extra pauser. Bussens toalett, snacks och drycker ombord till förmånliga priser gör det möjligt att resa utan pauser, även över långa sträckor.

Rökning är inte tillåten på våra bussar, inte heller med elektroniska cigaretter. Men du kan alltid kliva av för en rökpaus på de planerade stoppen vid hållplatser och under de planerade pauserna. Men var snäll och tala om det för busschauffören, och gå inte för långt ifrån bussen, så att inte bussen kör vidare utan dig! Chauffören kan tala om hur länge bussen stannar vid hållplatsen.

   

I bussarna gäller bältesplikt, precis som i en personbil. Varje plats har ett säkerhetsbälte som du ska ha på under resan.

Resväskor, extra bagage och specialbagage transporteras i bagageutrymmet. Chauffören ser till att de lastas rätt. Handbagaget ska placeras säkert i hyllan över sätet eller under sätet framför dig.

Din säkerhet har högsta prioritet. Alla fordon och all elektronik är besiktigade av TÜV (Tyskt säkerhetsvaliderings organisation) och underhålls regelbundet. Chauffören är specialutbildad för persontransport och får regelbunden vidareutbildning. Chaufförerna håller noga och utan undantag de föreskrivna vilo- och körtiderna. Därför kan det under längre turer finnas två chaufförer ombord eller inplanerade pauser i restiden. Vid förseningar kan det i undantagsfall bli nödvändigt med oplanerade mellanpauser. Vi hoppas att du har förståelse för detta.
 

Efter resan:

   

Om du har glömt eller förlorat något i bussen fyller du i vårt hittegodsformulär eller vänder dig i brådskande fall till vår kundservice: +46 850513750*.

Hur kan vi hjälpa dig?

Vi hjälper dig gärna! Fyll bara i vårt kontaktformulär för att komma i kontakt med oss. Du kan också kontakta oss per telefon via vår kundservice +46 850513750*.

 *Lokala samtal från fast telefon i Tyskland. Taxan kan variera för samtal från mobiltelefoner.