§§ geoTextTitle §§

§§ geoLinkText §§

Frågor och svar

Inför resan:

   

Du hittar alla resor som kan bokas i vårt sökformulär i FlixBus-appen och på www.flixbus.se. Det aktuella linjenätet hittar du på vår webbplats under Bussresor.

Reser du i grupp och har särskilda önskemål? På www.mieten.flixbus.de kan du boka en egen buss inklusive förare. Resan skräddarsys exakt efter dina behov: upphämtning vid dörren, direkt transport till önskad plats, resor på din destination. Genom att hyra en buss med FlixBus kan du enkelt ta dig överallt. Ange uppgifterna för din resa, beräkna priset, reservera utan kostnad och njut av din resa.

   

Våra anslutningar kan bokas cirka 3 till 6 månader före avgångsdatum i vår app och på vår webbplats. Vi arbetar intensivt på att bygga ut vårt linjenät och på att utforma våra befintliga linjer ännu bättre. Vi fäster särskild vikt vid tre faktorer: punktlighet, attraktiva avresetider och optimala villkor för byten. 

Om du vill få information om nya linjer kan du anmäla dig till vårt nyhetsbrev eller följa oss på Facebook.

   

Enklast är det att navigera till din hållplats direkt med vår app. Välj din station och klicka på pilen längst upp till höger för att starta navigationen. En lista med våra avreseplatser hittar du i vår app under fliken ”Hållplatser” och i vår hållplatsöversikt. Här kan du med ett klick på respektive stad ta reda på adressen för hållplatsen samt visa en karta. Kartan med respektive hållplats finns även på din bokningsbekräftelse.
Våra hållplatser är dessutom i regel märkta.

   

Enklast är det om du bokar din resa direkt via vår app på din smarttelefon. Spara din biljett under ”Mina biljetter” och visa upp den på din smarttelefon när du stiger på bussen. Precis som när du bokar på vår webbplats får du alltid de billigaste priserna när du bokar i appen. På så sätt får du alltid de billigaste priserna. I vår app hittar du dessutom ofta specialkampanjer. Bokningsbekräftelsen skickas till din e-post (kolla även i din skräppost).

Du kan även boka dina resor via vår kundtjänst (+46 850513750), hos våra säljställen/resebyråer eller direkt hos föraren i bussen. När du köper biljett på bussen ska du tänka på att du betalar normalpris (för vuxna och barn) och att du endast får stiga på om det finns lediga platser. Rabatterade priser, kampanjer och grupprabatter gäller inte när du betalar på bussen.

   

Hur du betalar beror på vart du genomför bokningen:

Boka online: kreditkortbetalning (VISA/MasterCard/Amex), PayPal, direktöverföring, Carte Bleue och iDeal.
Hos busschauffören: Du kommer att få ett kvitto när du bokar ditt säte i bussen. Kvittot fungerar samtidigt som biljett/bokningsbekräftelse. Obs! Hos busschauffören kan du bara köpa biljetter till normalpris. Rabatter och kampanjpriser tillämpas bara online och på våra försäljningsställen och resebyråer. Tänk på att det enbart går att betala med kort i bussen i Sverige (MasterCard, Visa, American Express, Maestro, Visa Electron, V Pay, JCB, Diners Club, China Union Pay). Dessutom kan du köpa din biljett från bussföraren via mobila, NFC-baserade betalsystem (t.ex. Swish, Mobile Pay, Apple Pay, Android Pay). Du kan för närvarande inte betala med kort på  bussen utanför Sverige, endast med kontantbetalning.
På försäljningsställen och resebyråer: Alla betalningssätt som återförsäljaren erbjuder, dessutom alltid kontantbetalning.
Via telefon: Kreditkort (Mastercard/Visa/Amex) samt direktbetalning för kunder med hemvist inom EU.

Tänk på det för vissa betalningsalternativ tillkommer betalningsavgifter som tas ut av betalningsleverantören. Du kan dock alltid välja ett betalningssätt utan betalningsavgifter. Avgifterna visas för dig under avbokningsprocessen.

   
rabattkod

Presentkort/rabattkoder kan lösas in i samband med bokning i vår app, på webbplatsen, via telefon eller hos våra säljställen/resebyråer. När du har valt din resa kan du ange din kod i varukorgen. Tänk på att du endast kan lösa in ett presentkort/en rabattkod per bokning. Beloppet för ett presentkort kan inte betalas ut i kontanter.

Giltigheten för rabattkoder som har köpts i vår webbutik kan inte förlängas. Rabattkoder som har utfärdats vid en av- eller ombokning gäller i 1 år.

   

Om du får problem med bokningen beror det ofta på webbläsaren. Gör något av följande för att lösa problemet:

Använd en annan webbläsare.
Töm cacheminnet och radera cookies, starta om webbläsaren och prova igen.
Uppdatera webbläsaren. Vi använder höga säkerhetsstandarder och vår webbplats är optimerad för de senaste webbläsarversionerna. Du hittar de aktuella webbläsarversionerna under följande länkar: Firefox / Internet Explorer / Google Chrome

Har du inte fått någon e-postbekräftelse? Kontrollera att meddelandet inte har hamnat i e-postens skräppostmapp.

Om inget av det ovannämnda hjälper kan du ringa oss på +46 (0)850 513 750*. Vi hjälper dig gärna!

   

Du hittar en lista över våra försäljningsställen i vår resebyråöversikt. Skriv in stad eller postnummer om du vill hitta en resebyrå i din närhet.

   

Ja! På vår webbplats under "Ändra/avboka bokning" eller på våra försäljningsställen och resebyråer kan du göra följande ändringar fram till 15 minuter före avfart:

Ändra telefonnummer: utan kostnad. Du får direkt en ny bokningsbekräftelse med nytt bokningsnummer.

Ändra resenärens namn: utan kostnad, med följande undantag: Om resan är dyrare vid tiden för ombokningen än den ursprungligt bokade resan så får du betala mellanskillnaden. Du får direkt en ny bokningsbekräftelse med nytt bokningsnummer.

Avbokning och ombokning: 
Ombokningar görs på följande sätt:

  • Kontrollera att den förbindelse du vill boka finns kvar.
  • Avboka den resa du vill boka om mot ett tillgodokvitto.
  • Boka nu en ny resa och använd det nyss utställda tillgodokvittot. Du får en ny bokningsbekräftelse med nytt bokningsnummer. Om priset för den nya resan är högre än värdet på värdekupongen, måste du betala mellanskillnaden.

Lägg märke till att en avgift tillkommer per passagerare och resa som avbokningsavgift.
Avgiften visas för dig under avbokningsprocessen.

Vad gör jag om jag har gjort ett fel under bokningen av misstag?
Om du märker att det har uppstått ett fel under bokningen kan du avboka eller boka om din biljett omedelbart upp till 60 minuter efter bokningen utan att avbokningsavgifter tas ut. Redan ombokade resor är undantagna från denna regel.

   

Kontrollera först om e-postbekräftelsen har hamnat i skräppostmappen i inkorgen.

Finns bokningsbekräftelsen inte i skräppostmappen?

Om du har bokningsnumret kan du logga in här med namn och e-postadress och hämta biljetten igen.

Om du inte kommer vidare kan du kontakta oss via Facebook eller ringa till vår kundtjänst.

   

Ja! På vår webbplats under "Ändra/avboka bokning" eller på våra försäljningsställen och resebyråer kan du ändra passagerarens namn fram till 15 minuter före avfärd:

Om resan är dyrare vid tiden för ombokningen än den ursprungligt bokade resan så får du dock betala mellanskillnaden. Du får direkt en ny bokningsbekräftelse med nytt bokningsnummer.

   

Javisst, inga problem. Tänk dock på att bokningsbekräftelsen och biljetten alltid skickas till den e-postadress som du anger i bokningen. Det är viktigt att den andra person som du gör bokningen åt får biljetten av dig.

Viktig information om resan skickas till det angivna mobilnumret. Ange därför passagerarens mobilnummer vid bokningen.

Dessutom är det viktigt att du anger korrekta passagerarnamn.

   

Små barn i åldern 0-3 år får endast befordras i lämpligt barnsäte. 
Under resan måste detta säkras med de säkerhetsbälten som finns på bussarna. Barnsäten måste säkras med tvåpunktsbälte och tillhandahållas av den eller de vuxna som medföljer det lilla barnet i fråga.

Barn och minderåriga under 10 års ålder får endast resa på 
nationell eller internationell rutt enligt tidtabell om de åtföljs av en vuxen.

Barn och minderåriga i åldrarna 10-14 år får enligt lag endast resa 
ensamma på bussarna om en förälder eller vårdnadshavare har bekräftat under bokningen att den minderårige i fråga både kan och har behörighet att resa obeledsagad och utan tillsyn.  FlixMobility, Flix-företagen och våra partners påtar sig uttryckligen inte något ansvar för att utöva tillsyn över minderårig. Barn som reser ensamma får inte resa på nattbuss eller över nationsgränser. Vidare har barn som reser ensamma inte rätt att medfölja på resa som omfattar anslutande resor.

Ungdomar som är minst 15 år gamla får resa själva. För internationella anslutningar måste föräldrar eller vårdnadshavare säkerställa att ungdomarna medför samtliga handlingar och ID-kort som krävs för att korsa gränser (se även punkt 14.2).

På alla anslutningar inom Frankrike samt internationella anslutningar från Frankrike måste minderåriga som inte uppnått 16 års ålder åtföljas av en förälder eller vårdnadshavare. Om unga vuxna i åldrarna 16-17 reser internationellt från Frankrike måste deras föräldrar eller vårdnadshavare säkerställa att de har samtliga handlingar och identitetshandlingar som krävs för att korsa en gräns.

Minderåriga under 16 års ålder får resa ensamma inom Danmark, även inkluderat resor med anslutningar, på villkor att förälder eller vårdnadshavare i skrift har bekräftat att den minderåriga i fråga har kunskapen samt är i stånd att resa ensamt och oövervakad. FlixBus åtar sig uttryckligen inte något ansvar för att utöva tillsyn av minderårig.  

   

Här hittar du information om transportmöjligheter för passagerare med funktionshinder och nedsatt rörlighet. För att kontrollera transportmöjligheterna ber vi alla våra passagerare som behöver resa i rullstol att ta kontakt med vår kundtjänst tidigast två veckor och senast sju dagar före sin bokning. För alla andra som trots sin funktionsnedsättning eller sitt rörelsehinder kan byta till ett vanligt passagerarsäte behöver anmälan inte göras förrän 36 timmar före avgång.

Kan jag använda hela linjenätet när som helst trots nedsatt rörlighet?

Allmänt sett transporterar vi alla personer – oavsett om de har en funktionsnedsättning eller nedsatt rörlighet eller ej. Dock finns för närvarande ännu inte de förutsättningar som krävs för att kunna transportera alla passagerare vid alla tidpunkter och på alla sträckor i vårt linjeutbud. Detta har att göra dels att göra med konstruktionen hos de bussar som vi använder, och dels med förutsättningarna hos infrastrukturen vid varje hållplats, som inte alltid är handikappanpassad. FlixBus har ännu bara några få handikappanpassade bussar som kan användas flexibelt på flera sträckor. Det är respektive hållplatsoperatör som ansvarar för hållplatserna.
Om du har nedsatt rörlighet och kan stiga på och av bussen på egen hand eller med hjälp av en ledsagare kan du redan nu resa med oss på alla linjer. 
Om du är rullstolsburen man har förmåga att stå upp och stiga på bussen på egen hand kan du också resa med oss på alla våra linjer.
Om du behöver sitta i din rullstol även på bussen kan vi för närvarande enbart efter noggrann förhandskontroll transportera dig på enstaka sträckor, av de skäl som beskrivs här.  

Hur och när kan jag boka min resa? 

Om du är rullstolsburen ber vi dig att kontakta vår kundtjänst (+46 (0)850 513 750*) tidigast två veckor och senast sju dagar före resans början för att ta reda på vilka transportmöjligheter som är tillgängliga. Om alla nödvändiga förutsättningar är uppfyllda bokar vår kundtjänst dig och din ledsagare per telefon, måndag till fredag, 09:00–18:00.
Om du trots din funktionsnedsättning har möjlighet att använda en vanlig passagerarplats i bussen bokar du din biljett själv och behöver inte reservera din resa en viss tid i förväg. Den som önskar ta med sig rollator, rullstol eller ortopediskt hjälpmedel i bagageutrymmet, en ledsagare och/eller servicehund måste anmäla detta till oss 36 timmar före avgång. 

Vad kostar det att ta med sig en ledsagare eller en servicehund?

Om du kan påvisa att du har behov av ständig ledsagning får både ledsagaren och servicehunden resa med utan extra kostnad. Vi bokar även en egen plats för din servicehund.
Vid resans början ska du kunna visa att du behöver ständig ledsagning för att din ledsagare ska få åka med utan kostnad. Du ska vid resans början uppvisa motsvarande dokumentation, där det anges att du har behov av ständig ledsagning, exempelvis 

  • i Tyskland ett Schwerbehindertenausweis eller ett läkarintyg 
  • i Frankrike ett Carte D'Invalidité (Besoin d´Accompagnement) 
  • i Italien: Atteste, utfärdat av den lokala hälsovårdsmyndigheten (ASL) eller den statliga institutionen för social omsorg (INPS)
  • i Tjeckien ett giltigt "ZTP/P" kort, utfärdat i Tjeckien.

Motsvarande gäller för din servicehund. Dessutom behöver du ett intyg på att din hund har genomgått en godkänd utbildning till service- eller ledarhund.

Vilka krav måste min rullstol uppfylla för att den ska kunna transporteras i passagerarutrymmet?

Endast rullstolar som är godkända som passagerarsäten enligt SS-EN 12183 eller SS-EN 12184 och är försedda med en fastspänningsanordning enligt den tyska normen DIN 75078-2 får användas i passagerarutrymmet till fjärrbussar. Därutöver gäller följande maximala mått: största bredd 80 cm, längd 120 cm/250 kg totalvikt.
Om det vid incheckningen på bussen visar sig att din rullstol inte uppfyller de här kraven, trots föregående skriftligt intygande om detta, har vi inte möjlighet att ta med den och inte heller skyldighet att fullgöra vårt transportåtagande. Vi är inte heller skyldiga att ersätta dig.

Är de hållplatser som bolaget trafikerar handikappanpassade? 

Det tar tid att handikappanpassa både vår bussflotta och att bygga om hållplatserna, vilket innebär att det tyvärr inte går att erbjuda ett heltäckande transportnät för närvarande. Eftersom vi inte ansvarar för hållplatserna har vi i nuläget inte tillräcklig uppgifter om deras infrastruktur. Vi rekommenderar därför att du kontaktar den lokala hållplatsoperatören före din resa för att ta reda på vilken utrustning som finns tillgänglig vid hållplatsen.

Hur och var kan jag få hjälp?

Du måste allmänt sett har förmåga att själv stiga på och av bussen. Det här är viktigt i synnerhet om bussen skulle behöva evakueras. Busspersonalen kan inte hjälpa till under färd. Vår personal kan enbart hjälpa till med på- och avstigning samt vid bussterminalen vid de handikappanpassade bussterminalerna i Hamburg och Mannheim. För din egen säkerhet och för att göra din resa så bekväm som möjligt rekommenderar vi därför att du reser med en ledsagare som vid behov kan ge nödvändig hjälp

   

Vi erbjuder många olika alternativ för dig som vill resa i grupp:

Om du vill utforma din resa flexibelt helt enligt dina egna önskemål kan du hyra en egen buss med förare på www.mieten.flixbus.de. Vi uppfyller alla dina specialönskemål – upphämtning vid dörren, transport direkt till destinationen och på förfrågan även användning av bussen på destinationen. Priset visas direkt, vilket underlättar bokning, och resan är bekväm både för den enskilda resenären och gruppen som helhet. Om du skulle ångra dig, kan du avboka resan gratis upp till 14 dagar före avresa.

Om ni med er grupp föredrar att resa med vår normala linjeservice, kan ni kontakta oss genom att maila till grouptravel@flixbus.com. Från och med en gruppstorlek på 10 personer eller en varukorg på minst 3.115 kr hjälper vi er att hitta den bästa förbindelsen till ert önskade resmål och genomför även bokningen åt er. Därigenom drar ni nytta av det stora antalet billigare biljetter, optimal anpassning av era förbindelser gentemot er gruppstorlek och restid samt en okomplicerad bokningsprocess. 

Om du vill resa till en plats som inte trafikeras av våra linjebussar har du möjlighet att hyra en buss. Det ger dig fullständig flexibilitet med högsta komfort, samtidigt som du reser på ett hållbart sätt.

   

Tänk på att ta med alla dokument som behövs för resa till ett annat land och att bara ha med tullfria varor. Ditt bagage får inte vara låst och ska vara märkt med namn och adress, så att det går fort i tullen och inga förväxlingar kan ske.

Beakta dessutom pass-, visum-, valuta- och hälsoföreskrifter. Informationen om dessa föreskrifter erhåller du hos Tysklands utrikesministerium eller hos den federala polisen (http://www.bundespolizei.de eller per telefon 0800- 6888000).

Beakta därtill respektive tullföreskrifter. För frågor om aktuell tysk föreskrift, vänd dig till tullförvaltningens centrala upplysningsavdelning (info.privat@zoll.de eller när det gäller yrkesmässiga frågor: info.gewerblich@zoll.de). Tullfrågor kan enbart besvaras på tyska och engelska.

   
Får jag rabatt på resor inom Danmark?

Studenter, barn och pensionärer kan köpa biljett till reducerat pris vid resor inom Danmark. Observera att om du har valt att boka och resa till reducerat pris måste du kunna uppvisa giltig legitimation för busschauffören.

Studenter: Studentrabatt på 25% gäller för studenter med giltig studentlegitimation. Godkänd legitimation är:

  • Giltigt student-id med bild och utgångsdatum
  • Giltigt student-id med bild och antagningsbesked från de senaste 12 månaderna
  • Giltigt ungdomskort (danskt ungdomskort utfärdat av Trafikselskabet NT, Midttrafik, FynBus, Sydtrafik, DSB eller Movia)
  • Giltigt ISIC-studentkort

Pensionärer: Pensionärsrabatten på 25% gäller personer över 64 år och personer som erhåller pensionsersättning enligt svensk lagstiftning. Godkänd legitimation är:

  • Giltig legitimation som visar att resenären äver över 64 år så som hälsointyg, körkort eller pass
  • Danskt pernsionärsintyg utfärdat av dansk myndighet (pensionsbesked) tillsammans med legitimation såsom hälsointyg, körkort eller pass.

Barn: Barnrabatterna omfattas av två kategorier: a) barn mellan 0 och 11 år b) barn mellan 12 och 15 år. Vid tveksamheter måste barnet kunna visa upp giltig legitimation som intygar åldern. Godkänd legitimation är:

  • Danskt (gult) eller internationellt (blått) hälsokort
  • Pass

Barn som reser ensamma kan alltid boka biljetter till reducerat pris. Upp till två barn under 12-års ålder får resa utan kostnad i sällskap av någon över 15-års ålder. Ett barn under tolv års ålder reser utan kostnad i sällskap av minderårig mellan 12- och 15-års ålder.

Observera att biljett som bokas inom barn-, student- eller pensionärskategorierna endast är giltig tillsammans med ovan nämnda dokumentation. Om dokumentation inte kan uppvisas för chauffören kan din biljett anes som ogiltig, och du måste du lösa en ny biljett för att få lov att resa med.

Danska soldater som gör sin obligatoriska militärtjänst reser gratis vid uppvisande av giltig dokumentation. Sittplats måste bokas och bokningen kan göras på service@flixbus.se.

   

Studenter, barn och pensionärer samt personer med nedsatt rörlighet och deras ledsagare kan resa till ett lägre pris än det ordinarie inom Tjeckien. Notera att en giltig ID-handling måste visas upp för föraren vid ombordstigning om resan har bokats till ett rabatterat pris, om inte annat anges.

Rabattkategorier för barn:

  • Barn mellan 0-5 år reser gratis i sällskap av en person över 10 år.
  • Barn mellan 6-14 år reser till 75% rabatt.
    Personen yngre än 15 år behöver inte uppvisa dokument för att hävda rabatten.
  • Barn mellan 15-17 år med giltigt ID-kort för EU-medborgare vid uppvisning av pass eller annan identitetshandling som inkluderar födelsedatum, namn och foto.
 

Studentrabatt mellan 18-25 år gäller för registrerade studenter med giltig studentlegitimation. Följande ID-handlingar godtas:

  • Giltigt studentkort för studenter som studerar i Tjeckien.
  • Giltigt studentkort ISIC.
 

Pensionärsrabatt gäller för pensionärer 65+ mot uppvisning av ID-kort för EU-medborgare, pass eller annan identitetshandling som inkluderar födelsedatum, namn och foto.

Passagerare med begränsad rörlighet kan få rabatt mot uppvisande av ett giltigt ZTP- eller ZTP/P-kort utfärdat av Republiken Tjeckien. Ledsagare till passagerare med ett ZTP/P-kort medföljer utan kostnad.

Vuxna som besöker barn i skyddad vård kan få rabatt efter att ha tillhandahållit bekräftelse på detta till vår kundservice: www.flixbus.se/foeretag/kontakt.

Observera att biljetter som beställs i kategorierna barn, student, pensionär och funktionshindrade/ personer med nedsatt rörlighet och deras ledsagare är giltiga endast med ovannämnda ID-handlingar, om inte annat anges. Om dessa inte kan visas upp för föraren är den rabatterade biljetten inte giltig och en ny fullpris-biljett måste köpas för att få gå ombord på bussen.

   
rabattkod

Du kan lösa in rabattkoder från LIDL på www.flixbus.de. De gäller bara för en resa. Giltigheten för rabattkoder anges på kvittot. Du kan bara lösa in en rabattkod per resa och person. Det finns dessutom en gräns för hur många rabattkoder som kan lösas in per person totalt. När du har löst in en rabattkod kan du inte avboka biljetten. Du kan skänka bort din rabattkod, men du får inte sälja den.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss via e-post på lidl@flixbus.de eller ringa oss på +46 (0)850 513 750*.

   
presentkort

Du kan köpa presentkort online i vår butik. Du kan välja mellan olika belopp. Läs mer om presentkorten i onlinebutiken.

   
Jag vill skapa ett FlixBus-kundkonto. Hur gör jag det?

Du har två möjligheter att välja mellan: Antingen registrerar du ett konto på vår registreringssida, eller också gör du det under bokningsprocessen.

På registreringssidan anger du din e-postadress och får sedan ett e-postmeddelande med en verifieringslänk. Detta kan ibland ta ett par minuter. Sedan uppger du bara användarnamn och lösenord en gång till så är ditt FlixBus-kundkonto fullständigt aktiverat.

Om du vill skapa ett konto under bokningsprocessen kryssar du bara i motsvarande alternativ på betalningssidan. När bokningen har genomförts skickas automatiskt ett e-postmeddelande för verifiering till den e-postadress som du angav under bokningen.

Du kan dessutom länka din Facebook-profil till ditt FlixBus-kundkonto även efter registreringen via e-post.

   
Jag vill logga in via min Facebook-profil. Hur gör jag då?

På registreringssidan eller sidan med passageraruppgifter kan du även välja att kontot ska kopplas till din Facebook-profil och godkänna detta i det nya fönster som öppnas. Detta förutsätter att du är inloggad med din Facebook-profil. Sedan är kontot klart och du får ett bekräftelsemeddelande via e-post. Mer krävs inte.

Självklart kommer vi inte att lägga upp något på din Facebook-tidslinje.

   
Jag vill logga in på appen. Varför går det inte?
Du kan logga in till Android FlixApp redan i dag. På så sätt har du biljetter och data tillgängliga på alla dina enheter.

Kundkontona till iOS FlixApp kommer snart.

Fram till dess kan du använda dig av möjligheten att skanna in din biljett via QR-kod i appen samt spara dina betalningsuppgifter där.

   
Jag har glömt lösenordet till mitt FlixBus-kundkonto/jag kan inte logga in.

För att du snabbt ska kunna komma åt dina uppgifter även om du glömmer bort lösenordet kan du återställa lösenordet.

   
Jag har inte verifierat mitt konto än. Vad gör jag om jag inte hittar bekräftelsemeddelandet?

Om ditt konto inte är verifierat än eller om bekräftelsemeddelande inte har kommit med e-post kan du begära ett nytt meddelande här .

   
Vad bör jag känna till om FlixBus-kundkontot?

Möjligheten att spara dina betalningsmetoder på kundkontot är väldigt behändig! Då går det ännu snabbare att boka hos oss, eftersom du inte behöver ange alla uppgifter på nytt vid varje bokningstillfälle.

När du är inloggad kan du godkänna att dina betalningsuppgifter sparas genom att kryssa i motsvarande ruta. Dina person- och betalningsuppgifter hanteras givetvis på ett säkert sätt av oss, och vi lämnar inte ut några uppgifter. Du hittar mer information om detta i vår integritetspolicy.

På ditt kundkonto, i området Mina bokningar, finns alla biljetter som du har bokat via din e-postadress efter bekräftelsen på registrering.

Du kan självklart också göra bokningar åt andra, familjemedlemmar och kompisar exempelvis, via ditt kundkonto. Se bara till att ange korrekt namn på passageraren.

Nyhet! Nu kan du även logga in i Android-appen. På så sätt har du biljetterna tillgängliga på alla dina enheter.

   
Kan jag reservera en plats?

På våra bussar gäller vanligtvis först till kvarn. Vi rekommenderar att du kommer till bussen så tidigt som möjligt om du vill ha en specifik plats. Om den plats du vill ha inte är ledig kan du fråga din medresenär om han eller hon vill byta plats med dig. Funktionshindrade passagerare och passagerare som reser med barn får givetvis speciella platser.

Just nu testar vi platsreservationer på några av våra linjer. På dessa utvalda linjer kan passagerare reservera en plats vid bokning.

Vi kommer att informera dig om resan du bokar även inkluderar platsreservationer. När du har lagt in passagerarinformation får du möjlighet att boka en plats. Det är enklast att göra detta online. Du kan även reservera en plats på ett av våra biljettkontor. Alternativet finns inte tillgängligt när du bokar via busschauffören eller appen.

Platsreservationskostnaden beror på typ av plats och avstånd.

Lägga till, ändra eller annullera platsreservationer;
Du kan göra en platsreservation när du bokar. Under testperioden kommer det inte att vara möjligt att lägga till en platsreservation vid ett senare datum eller ändra en redan reserverad plats. Om du vill annullera en platsreservation, gå till Ändra/annullera bokning.

Grupper:
Platser som reserveras i grupp är inte specifika inom gruppen. Varje gruppresenär kan välja sin egen plats.

  

Ja, vi har precis infört möjligheten att kunna reservera en annan ledig sittplats. Klicka i "Extra plats" när du ska välja sittplats under bokningsprocessen och välj helt enkelt ut de sittplatser du vill boka. Du betalar samma pris som för en extra biljett när du bokar en annan ledig sittplats. Det kan förekomma att priset på din biljett och på den andra lediga sittplatsen skiljer sig åt. Å andra sidan kan du vara helt säker på att den andra sittplatsen är reserverad. Du betalar ingen ytterligare avgift för sittplatsen.

Du hittar båda sittplatsreservationerna på din biljett och på din faktura.

Boka en separat biljett om du vill ta med en vän. Den andra lediga sittplatsen är bara reserverad för dig.

  

Boka en separat biljett om du vill ta med någon spontant. Den lediga sittplatsen som du reserverat är bara reserverad för dig och är ingen giltig biljett.

På och i bussen:

   

För att stiga på bussen behöver du din bokningsbekräftelse i pappersformat eller elektroniskt format (som PDF-fil eller QR-kod på din smarttelefon). Enklast är det om du visar upp biljetten direkt i FlixBus-appen. Vid resor till ett annat land ska du ha med dig de dokument och ID-handlingar som behövs vid tullkontroll.

Bokningsbekräftelsen skickas till din e-post (kolla även din skräppost) och kan också skrivas ut i slutet av bokningsprocessen. Vid biljettköp hos busschauffören fungerar kvittot som biljett/bokningsbekräftelse.

   

På din resa får du ta med dig ett handbagage och ett kolli utan kostnad. Märk ditt bagage med namn och adress så att det inte sker några förväxlingar.

Handbagaget är begränsat till ett kolli som får vara som störst 42 × 30 × 18 cm och väga som högst 7 kg. Förvara alla värdesaker i handbagaget.
Bagaget är begränsat till 1 kolli med en maximal storlek på 80 × 50 × 30 cm. Något avvikande mått är tillåtet, under förutsättning att kollits totala mått inte överskrider en höjd, bredd och längd på 160 cm. Du kan ta med dig högst 20 kg bagage utan kostnad per person.
Extra bagage: Om platsutrymmet tillåter det kan du ta med dig ett andra kolli. Det får inte överstiga måtten för bagaget och får väga högst 20 kg. Detta extrabagage kostar 2 euro och ska antingen (om detta är möjligt för resan) anmälas och bekräftas under eller efter bokningen, dock tidigast 48 timmar före bussens avgång, till kundtjänst via telefon: +46 (0)850 513 750*. Vi har generellt sett ingen skyldighet att transportera fler än ett kolli per passagerare.
Specialbagage: För ett kolli som är större än bagaget tar vi ut en avgift på 9 euro. Kollit får ha ett totalmått (höjd i cm + bredd i cm + djup i cm) på maximalt 240 cm och en vikt på högst 30 kilo. Dessutom måste specialbagaget antingen (om detta är möjligt för den aktuella resan) anmälas under eller efter bokningen, dock tidigast 48 timmar före bussens avgång, till kundtjänst via telefon: +46 (0)850 513 750*. Varje resenär får bara ta med ett specialbagage och du har ingen generell rätt att ta med det. Som specialkolli räknas bl.a. skidor och musikinstrument (bör förvaras i en hårt koffert). För cyklar och ortopediska hjälpmedel gäller speciella regler. Vissa föremål får inte tas med på resan.

Ytterligare informationer om bagagebestämmelserna och otillåtna föremål hittar du i våra allmäna villkor.

   

Vi rekommenderar att extra- och specialbagage anges redan under bokningen. Om du vill lägga till bagage för din bokade resa i efterhand har du två möjligheter att välja mellan:

1) Fram till 15 minuter före avgång kan du gå till vår webbplats under ”Ändra/avboka biljett” eller besöka ett säljställe/en resebyrå för att boka av din resa och sedan boka den igen med önskat bagage. Processen finns beskriven i svaren på våra vanliga frågor i avsnittet ”Kan jag själv ändra, boka om eller avboka min biljett?”.

2) Alternativt kan du anmäla extra- eller specialbagage för en bokad resa till vår kundtjänst via telefon. I det här fallet är transporten beroende av bussens tillgängliga kapacitet. Betalningen görs hos bussföraren.

   

Du kan gärna ta med din cykel om den är av standardstorlek, inte har några påbyggnadsdelar och väger högst 25 kg. Under cykelsäsongen är många av våra bussar utrustade med cykelhållare. Under beställningsprocessen kan du boka till cykeltransport för 9 €.  Tips: Prova att ange en annan hållplats om det inte finns plats för en cykel på din önskade sträcka: kanske stiger någon av redan på nästa hållplats och skapar därmed plats för din cykel.

Du kan ta med en hopfällbar cykel i en lämplig transportväska. Ring vår kundservice för att registrera den hopfällbara cykeln som specialbagage. En kostnad om 9 € tillkommer. Cykeln transporteras i bagageutrymmet.

Det kostar 90 SEK att ta med cykeln och betalning sker med kort till busschauffören eller kontant i en av våra FlixBus-Shoppar (Undantag förekommer vid vissa internationella linjer med bas i annat land som endast kan ta emot kontant betalning på bussen). Observera att elcyklar, pedeleccyklar, tandemcyklar och trikecyklar får ej transporteras på cykelhållare.

   

Nej, det går tyvärr inte. Cyklar och annat bagage transporteras enbart tillsammans med den passagerare som bagaget eller cykeln tillhör.

   

Musikinstrument som ligger inom måtten för handbagage (42 × 30 × 18 cm, max 7 kg) kan du ta med i stället för handbagage i passagerarutrymmet utan extra kostnad. Om du också har med handbagage kan du bara ta med antingen handbagaget eller musikinstrumentet i passagerarutrymmet.

Musikinstrument som är större än normalt handbagage (42 × 30 × 18 cm, max 7 kg) räknas som specialbagage och måste transporteras i lämplig förpackning (instrumentväska) i bussens bagageutrymme. Vi rekommenderar transport i en hård väska. Transporten kostar då 79kr och måste anmälas och bekräftas efter bokningen, men tidigast 48 timmar innan bussens avfärd, per telefon till kundservice: +46 (0)850 513 750*.

Musikinstrument med väska som är större än 135 × 48 × 35 cm (t.ex. en kontrabas) kan inte tas med på resan.

   

Av säkerhetsskäl får du inte ta med husdjur på våra bussar. Undantaget är ledarhundar som ledsagar en resenär med funktionshinder om detta framgår av intyg eller liknande. Det kostar inget extra men du måste anmäla ledarhund per telefon senast 36 timmar före avfärd: +46 (0)850 513 750*.

   

Våra bussar kör i linjetrafik och är bundna till tidtabellen. Busschauffören kan inte vänta på passagerare som är försenade. Därför ber vi dig att planera in tillräckligt med tid för att ta dig till hållplatsen så att du är vid bussen minst 15 minuter före avresa.

   

Principiellt anger vi alltid avgångs- och ankomsttider enligt lokal tid för den aktuella hållplatsen.

Vid byte av tidszon för din anslutning visas en liten markering bredvid den angivna restiden i översikten för de tillgängliga anslutningarna.

För att du ska kunna resa i lugn och ro och komma fram till din hållplats i tid ska du alltid utgå från lokal tid!

   

Du informeras om förseningar via sms eller push-aviseringar till det mobilnummer som du angav vid bokningen. Förseningar visas under aktuell sträckinformation i området Service på vår webbplats, eller i biljettvyn i appen.

Om du får information rörande en försening från FlixBus kan du vara säker på att du inte missar bussen – bara du befinner dig vid din hållplats 15 minuter före den nya avgångstiden.

Om du har gjort en anslutningsbokning, alltså en bytesanslutning, med FlixBus informerar vid dig dessutom via sms eller push-avisering så att du får reda på om du kommer att hinna med din anslutande buss eller ej. Om så inte är fallet bokas du om automatiskt av vårt serviceteam, och får information om detta via ett textmeddelande.

Om bussen är försenad så mycket att du missar vidare färd med ett annat transportmedel som inte har bokats via oss beklagar vi givetvis detta. Det är alltid tråkigt när man får problem med sina resplaner! Tänk dock på att vi inte beviljar någon ersättning för bokningar med andra transportmedel som inte erbjuds via oss som en anslutning. Via FlixBus' europeiska linjenät hittar du nästan garanterat din favoritanslutning – välkommen att ta del av hela vårt utbud!

   

Du får inte stiga av eller på på andra hållplatser än de du bokat. Detta gäller också för hållplatser i samma stad som ligger efter varandra. Du kan dock själv boka om resan på vår webbplats och på så sätt stiga på eller av vid önskad hållplats.

Observera att det på vissa sträckor (när resan är kortare än 50 km eller 1 timmes körning) gäller ett serviceförbud och att vi inte får sälja biljetter då. Där är också på- och avstigning otillåten och du kan inte boka sträckan. Vi ber dig att respektera detta.

   
Hur är bussarna utrustade? Finns det toaletter, eluttag, internet?

Våra bussar har luftkonditionering, toaletter, läslampor och bekväma säten. Dessutom finns det gratis Wi-Fi och i många bussar även eluttag.

Obs! Vårt Wi-Fi är ännu bara i ett teststadium. Under resan kan det förekomma radioskugga eller att inte alla resenärer samtidigt kan surfa på internet. I sällsynta fall kan vi inte tillhandahålla gratis Wi-Fi och eluttag, t.ex. om vi måste sätta in ersättningsbussar eller när vi säljer biljetter åt någon av våra partner.

   

På vissa av våra resor finns pauser inplanerade i tidtabellen för att hålla tiderna för körning och vila. Men i grund och botten vill vi komma till målet så snabbt som möjlig och därför lägger vi inte in några extra pauser. Bussens toalett, snacks och drycker ombord till förmånliga priser gör det möjligt att resa utan pauser, även över långa sträckor.

Rökning är inte tillåten på våra bussar, inte heller med elektroniska cigaretter. Men du kan alltid kliva av för en rökpaus på de planerade stoppen vid hållplatser och under de planerade pauserna. Men var snäll och tala om det för busschauffören, och gå inte för långt ifrån bussen, så att inte bussen kör vidare utan dig! Chauffören kan tala om hur länge bussen stannar vid hållplatsen.

   

I bussarna gäller bältesplikt, precis som i en personbil. Varje plats har ett säkerhetsbälte som du ska ha på under resan.

Resväskor, extra bagage och specialbagage transporteras i bagageutrymmet. Chauffören ser till att de lastas rätt. Handbagaget ska placeras säkert i hyllan över sätet eller under sätet framför dig.

Din säkerhet har högsta prioritet. Alla fordon och all elektronik är besiktigade av TÜV (Tyskt säkerhetsvaliderings organisation) och underhålls regelbundet. Chauffören är specialutbildad för persontransport och får regelbunden vidareutbildning. Chaufförerna håller noga och utan undantag de föreskrivna vilo- och körtiderna. Därför kan det under längre turer finnas två chaufförer ombord eller inplanerade pauser i restiden. Vid förseningar kan det i undantagsfall bli nödvändigt med oplanerade mellanpauser. Vi hoppas att du har förståelse för detta.
 

   

Vi vill att du ska få en bekväm resa, och därför får du gärna äta och dricka ombord på våra gröna bussar. Av hänsyn till dina medresenärer har vi dock några riktlinjer:

  • Tänk på att inte ta med dig mat som doftar kraftigt, för allas trevnad.
  • Lämna din sittplats så som du önskar finna den: utan smulor, matrester eller avfall. Du hittar avfallsbehållare för ditt förpackningsavfall på bussen.
  • Överdrivet intag av alkohol, och olämpligt uppträdande som är ett resultat av detta, kan leda till att passageraren inte får fortsätta sin resa.
   
  • Ja, det är oftast möjligt. Tänk dock på att den buss som du önskar åka med kan vara fullbokad. Vi kan därför inte lova att det går att följa med spontant.
  • Du kan köpa biljetter från våra förare ombord.
  • Biljettpriset på bussen motsvarar normalpriset; det är alltså ibland betydligt högre. Du kan ta del av våra många rabatterbjudanden vid tidig bokning i FlixBus-appen eller på vår webbplats. Dessutom kan du utan problem göra snabba bokningar upp till 15 minuter före avgång via vår app.
  • Trevlig resa!
   

Transportvillkor

Vi är glada över att du vill använda dig av vårt tågsamarbetserbjudande. För att det ska bli så enkelt som möjligt för dig att resa gäller principiellt samma regler på tåget som på bussen. Tänk dock på att det exempelvis finns särskilda regler för transport av passagerare med nedsatt rörlighet samt för att medföra djur ombord på tåget. All information hittar du i vår samarbetspartners allmänna villkor.

Obs: Om du kombinerar våra transportmedel, alltså färdas en del av din resa med tåg, och sedan reser vidare med buss, gäller de allmänna affärs- och transportvillkoren för FlixBus.

Reservation av sittplatser

Tågbiljetter har ingen platsreservation, utan ger endast tillgång till tåget. Just nu testar vi platsreservationer på några av våra linjer. Under tiden som vi lanserar den här nya funktionen hittar du under boxningsprocessen information om den rutt du har valt erbjuder platsreservation eller inte.

Barnavdelning

Det finns en barn-/familjeavdelning i tåget. Här kan våra små passagerare leka med träjärnvägen eller bara få lite extra utrymme för en avslappnad resa tillsammans med sina föräldrar.

   
På min resa gäller sittplatsreservation – var får jag sitta?

Självklart har du som alltid en sittplats på våra bussar.

På bussar med reserverade sittplatser hittar du sittplatsnumren i ögonhöjd vid handbagagehyllan i mörkgrått.
Om du har en reservation hittar du ditt sittplatsnummer på din biljett.

Under testfasen går många sittplatser fortfarande inte att reservera. Gröna klistermärken visar var det fria sittplatsvalet gäller. Här kan du fritt välja plats.

Även om en av de sittplatser som går att reservera är ledig kan någon annan ha bokat den för en senare del av resan. Sätt dig därför enbart på en ledig sittplats som inte går att reservera.

Efter resan:

  

Du kan se information om förseningar på "Aktuell information om sträckan" under fliken Service på vår hemsida. Välj hållplats och kontrollera ankomsttiden.

  

Nej. Våra biljetter är endast giltiga på våra bussar/tågar och endast på den sträcka som du har bokat hos oss. För anslutningar till annan lokaltrafik eller annat transportmedel krävs respektive giltig biljett. Samma gäller dessutom för att ta dig till din startbusshållplats/din startjärnvägsstation.

  

I regel mailar vi en enkät till dig efter avslutad resa. Din feedback är viktig för oss. Fyll därför gärna i enkäten.

Har du inte fått någon enkät efter din senaste resa? Det kan bero på att din senaste resa med oss var väldigt kort. Du ska inte behöva störas av många mail från oss. Vi skickar därför inte enkäter till dig som åker ofta med oss efter varje resa utan maximalt var 14:e dag.

   

Om du har glömt eller förlorat något i bussen fyller du i vårt hittegodsformulär eller vänder dig i brådskande fall till vår kundservice: +46 (0)850 513 750*.

Vanliga frågor och svar

Hur kan vi hjälpa dig?

Vi hjälper dig gärna! Fyll bara i vårt kontaktformulär för att komma i kontakt med oss.


 *Lokala samtal från fast telefon i Tyskland. Taxan kan variera för samtal från mobiltelefoner.