I länder där munskydd gäller som krav, är resenärer skyldiga att bära munskydd (som täcker näsa och mun) vid incheckning, ombordstigning och under hela resan med FlixBus. Resenärer utan munskydd nekas resa. I Sverige gäller ej krav på munskydd.
COVID-19 FAQ
Incheckning och ombordstigning:
Vad händer om jag inte har något munskydd? Får jag fortfarande resa med FlixBus?
Tillhandahåller ni munskydd ombord?
Resenärer får information om krav på munskydd vid biljettbokningen, vilket ger dem tid att ordna/köpa munskydd och är därmed förberedda på att ta med det på resan. Vi delar ej ut eller erbjuder munskydd på plats. Resenärer utan munskydd kan bokas om till en senare resa, så att de har tid att köpa/ordna ett munskydd.
Är det krav på att använda skyddshandskar?
Nej, användning av skyddshandskar är frivilligt.
Kommer ni att ta tempen på resenärer innan ombordstigning?
Nej, vi tar inte tempen på våra kunder. Vi avråder kunder från att resa om de känner sig sjuka.
Tar ni tempen på bussförare / stationspersonal?
Nej, vi tar inte tempen på våra bussförare och stationspersonal. Vi avråder dem från att komma till jobbet och ber dem kontakta läkare om de känner sig sjuka.
Cirkuleras och filtreras luften ombord?
Ja, alla våra bussar är utrustade med luftkonditionering som filtrerar luften på bussen. Återcirkulationfunktionen är avstängd. Bussföraren ser också till att öppna båda dörrarna vid busshållplatserna för att vädra bussen ytterligare. Vi byter luftkonditioneringsfiltren regelbundet och ser till att våra fordon vädras ofta.
Är det resenärens eller ert ansvar att lasta in bagaget?
Våra kunders, förares, partners och anställdas säkerhet och välmående är vår högsta prioritet. Följ hänvisningarna från föraren/stationspersonalen och försök hålla avstånd där det är möjligt (2m) när du lägger in bagaget och går ombord på bussen. Kunder uppmanas att själva lägga in och ta ut sitt bagage, enligt instruktioner från FlixBus anställda, om inte särskild hjälp behövs. Både på- och avstigning sker från bussens bakre dörr, som kontrolleras och instrueras av bussförare och/eller stationspersonal. Vi ber våra passagerare att ha tålamod och hålla avståndet så gott det går när de går ombord och när de går av bussen.
Hur säkerställer ni att resenärers bagage inte kontamineras?
Vi uppmanar resenärer att använda handsprit på händerna samt bagaget efter att de tagit i det. Resenärer får även använda engångshandskar om de vill.
Vilka hygienriktlinjer gäller ombord? (handsprit, munskydd osv)
Handsprit finns tillgängligt ombord vid den bakre dörren och vi rekommenderar våra passagerare att använda handspriten när de går ombord på bussen. Tänk på att krav på munskydd kan gälla för resor utanför Sverige. Kontrollera vilka regler som gäller i destinationslandet.
Kan jag fortfarande köpa biljett direkt på bussen samt lägga till extra tjänster (t ex extra bagage)?
Vi uppmanar passagerare att köpa tillägg så som extra bagage eller specialutrustning (cyklar, skidor etc.) online under bokningsprocessen. Det kommer fortfarande finnas möjlighet att boka extrabagage eller köpa biljett direkt hos föraren (i mån av plats).
Vad händer om jag har reserverat sittplats som inte längre är ledig ombord?
Föraren eller FlixBus-personalen visar dig din nya plats. Via vårt kontaktformulär kan du kontakta oss angående återbetalning för platsreservationsavgiften.
Kan jag fortfarande resa med en utskriven biljett?
Så länge du har en giltig biljett, spelar det ingen roll om den är digital eller utskriven. Incheckning sker antingen genom QR-kodscanning, eller via namn (kontaktlös incheckning).
Behöver jag kunna uppvisa negativt Covid-test för att få resa med FlixBus?
För internationella resor kan ett negativt COVID-19-test krävas. Kontrollera gällande inresebestämmelser genom att besöka reopen.europa.eu där du kan ange din reseinformation. Om du som passagerare inte följer gällande bestämmelser kommer du att nekas ombordstigning.
Butiker och stationer:
Kan kunder fortfarande betala med kontanter?
Observera att kontantbetalning ej godtas i Sverige. Där kontantbetalning däremot har varit ett godkänt betalningsalternativ tidigare, fortsätter detta att gälla. Vi ser dock gärna att kunderna att betalar med kort där det är möjligt.
Generella frågor:
Hur länge kommer dessa åtgärder att gälla?
FlixBus följer situationen med avseende på COVID-19 noga och är i nära kontakt med myndigheterna. Säkerheten för våra kunder och vår personal är av högsta prioritet för oss. För närvarande kan vi inte göra något konkret uttalande om varaktigheten av dessa införda åtgärder.
Har ni minskat antal bokningsbara platser ombord?
Säkerheten för våra passagerare, chaufförer och anställda är av yttersta vikt för oss. Efter upphävningen av restriktionen gällande bokningskapacitet på fjärrtrafik, kör vi igen med alla platser bokningsbara. Tänk på att du kan boka en extraplats bredvid om du skulle vilja resa utan sittgranne.
Vilket lands regler gäller vid gränsöverskridande resor?
Vid gränsöverskridande resor, följer vi båda länders bestämmelser. Det är resenärens ansvar att hålla sig uppdaterad om vilka bestämmelser som gäller i deras destinationsland. Om eventuella ändringar i bestämmelserna skulle påverka resan väsentligt, gör vi vårt bästa för att informera kunden om detta.
Hur vet jag vilka sträckor som körs och inte?
Alla resor som finns bokningsbara via våra bokningsplattformar kommer att äga rum enligt tidtabell. Om någon ändring skulle ske angående din resa, kommer vi att meddela dig via e-post eller SMS.