Om du upplever problem på den här webbplatsen får du gärna ringa +46 (0)850 513 750 eller använda FlixBus Google Assistant-appen.

§§ geoTextTitle §§

§§ geoLinkText §§

Bussresor under Covid-19 pandemin

FlixBus med grön bakgrund

De senaste månaderna har varit en utmaning för oss alla, men vi gör allt vi kan för att ta dig till din destination, tryggt och säkert. För närvarande kör vi med max 50% beläggning på bussarna, samt reducerad busstrafik som vi justerar kontinuerligt enligt efterfrågan och gällande reserestriktioner. Vi ber dig läsa om våra säkerhetsåtgärder, samt följa våra hygienriktlinjer inför din resa med oss. Du hittar även svar på vanliga frågor på vår dedikerade Covid-19 frågesida.

OBS: Innan din resa, se gärna till att läsa om den senaste uppdateringen på Folkhälsomyndighetens samt Utrikesdepartementets hemsida.

Gröna papper med frågetecken och ett utropstecken i mitten

Hur vet jag om min resa kommer äga rum?

Om det skulle ske några ändringar gällande din resa eller som din resa skulle bli inställd, kommer vi att meddela dig via SMS eller e-post samt ge dig alternativa transportmöjligheter, ombokning eller information om återbetalning. Se därför till att dina kontaktuppgifter är uppdaterade och korrekta. 

Hur kan jag begära återbetalning?

Om din resa har blivit inställd, kommer vi att informera dig via e-post om en alternativ resa eller hur du kan begära återbetalning via vår självbetjäningsplattform, utan att behöva ta kontakt med kundtjänst. Om du inte har möjlighet att genomföra din resa av personliga skäl, kan du avboka din resa här i enlighet med våra bokningsvillkor.

Hur kommer jag i kontakt med kundtjänst?

Just nu är det många som kontaktar oss, därför kan väntetiden vara längre än vanligt. Vi lovar att vi jobbar så snabbt vi kan och vi ber om ursäkt för eventuella olägenheter på grund av detta. Du hittar kontaktformulär och telefonnummer till kundtjänst här. Vi ber dig dock att ta dig en titt på vår hjälpsida, Covid-19 FAQ samt läsa om våra säkerhetsåtgärder.

En stor dalahäst nuddar nosen mot en liten dalahästs huvud

Vi är måna om din säkerhet, vi reducerar antalet bokningsbara sittplatser ombord med 50%

Vi på FlixBus vill att du ska känna dig trygg när du reser med oss. Från och med den 14 januari 2021 har regeringen infört restriktioner i antalet bokningsbara biljetter på tåg och långfärdsbussar. Detta innebär att vi har halverat antal platser till försäljning på samtliga av våra busslinjer. Restriktionen är till för dig och våra chaufförers säkerhet och gäller preliminärt fram till den 31 maj 2021.

Här hittar du information om våra säkerhetsåtgärder ombord. För svar på vanliga frågor om Covid-19 klicka här.

Vårt ansvar

Rutiner & processer:

  • Bussens beläggning har reducerats till 50%
  • För att respektera socialt avstånd mellan förare och passagerare, sker kontaktlös incheckning via namn
  • Vi utför grundlig rengöring av FlixBus-butiker och servicediskar
  • Förare har tillgång till hälsoskyddskit (munskydd, skyddshandskar)
  • Vi utför daglig desinficering av alla bussar
  • Bussarna luftas/ventileras ofta och luftkonditioneringsfiltren byts regelbundet
  • Den första raden bakom föraren är blockerad

Ditt ansvar

Inför din resa, tänk på följande:

  • För utrikesresor kan krav på munskydd gälla i destinationslandet (t ex resor till Danmark och Tyskland)*
  • Det är ditt ansvar som resenär att ha alla med all nödvändig dokumentation som krävs för inrikes/utrikesresor*
  • Nys/hosta i armvecket. För din och andras hälsas skull: res endast om du känner dig helt frisk
  • Använd handspriten som finns tillgänglig ombord vid den bakre dörren
  • Ombordstigning sker endast från den bakre dörren
  • Vi ber dig lägga in ditt bagage i bagageutrymmet själv (om du inte har möjlighet att göra det själv, kan du be bussföraren eller stationspersonal om hjälp)

*Läs mer om vilka regler som gäller i destinationslandet här.