Om du upplever problem på den här webbplatsen får du gärna ringa +46 (0)850 513 750 eller använda FlixBus Google Assistant-appen.

§§ geoTextTitle §§

§§ geoLinkText §§

Bussresor under Covid-19 pandemin

Buss som kör på vägen i farten med texten "travel safely" högst upp till vänster

Bussresor under Covid-19 pandemin

Innan din resa, se gärna till att läsa om de senaste uppdateringarna gällande reserestriktioner och krav. Det är ditt ansvar att hålla dig uppdaterad om vilka regler som gäller i landet du reser i och landet du reser till, läs mer på reopen.europa.eu. Observera att du kan nekas ombordstigning om gällande resekrav inte uppfylls.

Mer information hittar du på Folkhälsomyndighetens samt Utrikesdepartementets hemsidor.

De senaste månaderna har varit en utmaning för oss alla, men vi gör allt vi kan för att ta dig till din destination, tryggt och säkert. För närvarande kör vi med max 50% beläggning på bussarna, samt reducerad busstrafik som vi justerar kontinuerligt enligt efterfrågan och gällande reserestriktioner. Vi ber dig läsa om våra säkerhetsåtgärder, samt följa våra hygienriktlinjer inför din resa med oss. Du hittar även svar på vanliga frågor på vår dedikerade Covid-19 frågesida.

Säkerheten för dig som passagerare, våra förare, partners och anställda är av största vikt för oss. Det är även viktigt att du som passagerare följer gällande säkerhetsåtgärder och riktlinjer för att göra resan för dig och dina medpassagerare så trygg som möjligt. 

  • Res endast om du känner dig helt frisk. Nys/hosta i en näsduk eller i armvecket.
  • Innan du bokar din resa, kontrollera att resan äger rum och kan genomföras som planerat. Följ riktlinjer och krav från lokala myndigheter både i det landet du befinner dig i samt i destinationslandet. Om du reser över gränsen till ett annat land är det ditt ansvar att ha med dig alla nödvändiga handlingar och resedokument
  • För resor utanför Sverige gäller krav på munskydd (vi rekommenderar gärna att du bär munskydd om du reser även i Sverige).
  • Tänk på att hålla avstånd där det går. På grund av nya restriktioner kör vi med 50% säteskapacitet ombord på våra bussar, så att du som reser själv har en ledig plats bredvid dig.
  • Använd gärna handspriten som finns tillgänglig ombord vid den bakre dörren, och ta även med egen handsprit som du kan använda under resans gång.
Passagerare i munskydd på bussen

För att säkerställa att du får en trygg resa med oss, har vi vidtagit nödvändiga säkerhetsåtgärder och städrutiner:

Rengöring av bussen:

  • Vi desinficerar bussen grundligt efter varje tur, i enlighet med WHO:s riktlinjer och rekommendationer.
  • Ytterligare rengöring och desinficering av ofta använda kontaktpunkter.
  • Toaletterna är öppna för användning och rengörs regelbundet.
  • Bussarna luftas/ventileras ofta och luftkonditioneringsfiltren byts regelbundet

Vid på- och avstigning:

  • Förare har tillgång till hälsoskyddskit (munskydd, skyddshandskar)
  • Den första raden bakom föraren är blockerad
  • För resor utanför Sverige gäller krav på munskydd (vi rekommenderar användning av munskydd även för resor i Sverige)
  • Instruktioner om avstånd och ytterligare säkerhetsrutiner ges av föraren vid påstigning och ombord.
  • Handsprit finns tillgängligt vid den bakre dörren
  • Ha din biljett redo för inspektion (incheckning sker kontaktlöst via namn) och följ förarens instruktioner
  • Desinfektion av bilbarnstol kan tillhandahållas vid förfrågan
Gröna papper med frågetecken och ett utropstecken i mitten

Hur vet jag om min resa kommer äga rum?

Om det skulle ske några ändringar gällande din resa eller som din resa skulle bli inställd, kommer vi att meddela dig via SMS eller e-post samt ge dig alternativa transportmöjligheter, ombokning eller information om återbetalning. Se därför till att dina kontaktuppgifter är uppdaterade och korrekta. 

Hur kan jag begära återbetalning?

Om din resa har blivit inställd, kommer vi att informera dig via e-post om en alternativ resa eller hur du kan begära återbetalning via vår självbetjäningsplattform, utan att behöva ta kontakt med kundtjänst. Om du inte har möjlighet att genomföra din resa av personliga skäl, kan du avboka din resa här i enlighet med våra bokningsvillkor.