Om du upplever problem på den här webbplatsen får du gärna ringa +46 (0)850 513 750 eller använda FlixBus Google Assistant-appen.

§§ geoTextTitle §§

§§ geoLinkText §§

Passagerare med nedsatt rörlighet

Vi vill såklart att alla ska kunna resa med oss. Vi gör därför vårt bästa för att göra våra bussar så bekväma och lättillgängliga som möjligt, även för dem med nedsatt rörlighet. Oavsett om du har ett tillfälligt eller permanent funktionshinder, vill vi att du ska känna dig välkommen ombord.

Rullstol/gånghjälpmedel, assistent/ledsagare eller assistans/ledarhund - vi kan anpassa våra tjänster efter dina behov! 

Nedan hittar du svaren på alla dina frågor.

Resa med rullstol och gånghjälpmedel

Behöver du ta med rullstolen på resan? Inga problem. Läs nedanstående resevillkor om hur du reser med din ortopediska utrustning. 

Rullstol eller andra gånghjälpmedel i bagageutrymmet:

Om du har nedsatt rörlighet och behöver ta med din rullstol eller andra gånghjälpmedel (t ex rullator) på resan, men du kan ta dig på och av bussen på egen hand eller med hjälp av en assistent, kan du resa på alla våra FlixBus-linjer. Kravet här är dock att din rullstol måste vara hopfällbar, så att föraren kan lägga den i bagageutrymmet i bussen. Meddela vår kundtjänst minst 36 timmar före avresa genom att ringa vår kundtjänst eller kontakta oss via vårt kontaktformulär.

Rullstol som passagerarsäte i passagerarutrymmet

Om du behöver sitta i din rullstol på bussen som passagerarsäte, dvs istället för ett bussäte, måste du fylla i vår ansökan om att resa i rullstol tidigast 14 och senast 7 dagar före önskat resedatum, så att vi kan kontrollera om vi har möjlighet att anpassa bussen i fråga till att förankra rullstolen i passagerarutrymmet. FlixBus har för närvarande ett begränsat antal busslinjer där detta är tillgängligt. Detta beror på vilken busstyp som används och villkoren för tillgänglighet och infrastruktur vid busshållplatserna.

Observera att rullstolsmodellen måste uppfylla följande krav:

  • Rullstolen måste vara testad samt kontrollerbart certifierad som passagerarsäte i enlighet med förordningen DIN EN 12183 och/eller 12184.
  • Rullstolen måste ha ett spännband och kunna förankras enligt DIN 75078-2.
  • Maxmått på rullstolen är: bredd max. 70 x 120 (bredd x höjd) med en totalvikt på max 300 kg.
  • Rullstolen ska vara tillverkad efter år 2009

Observera att vi inte kan göra några undantag från dessa regler. Om passageraren har ansökt om att resa i sin rullstol, men busschauffören vid incheckning fastställer att rullstolen inte följer dessa krav och regler, har busschauffören av säkerhetsskäl rätt att vägra passageraren resa.

Resa med assistent/ledsagare

Om ditt tillstånd kräver att du har en assistent med dig, har vi naturligtvis full förståelse för detta, därför reser din assistent med dig helt gratis.

Observera att i vissa länder kan du behöva visa upp ett officiellt dokument att du har rätt att ha en assistent med dig. Kontrollera de gällande reglerna för det aktuella landet innan du reser.

Resa med en assistans-/ledarhund

Om din funktionsnedsättning kräver att du har med dig din assistanshund, välkomnar vi både dig och din fyrbenta vän ombord på FlixBus. Din assistanshund reser gratis i ditt sällskap.

Observera att din hund måste vara en utbildad servicehund med giltigt ID-kort, som ska visas upp för föraren innan du går ombord på bussen.

Läs mer om ID-kort här.

Hur bokar jag min resa med ledsagare/assistanshund?

  • Boka din resa som vanligt (bara till dig)
  • Kontakta vår kundtjänst via telefon eller via kontaktformuläret (välj "passagerare med funktionsnedsättning” och "registrera en ledsagare/ledarhund) minst 36 timmar före avgång och inom våra öppettider.

  • Din assistent/ledsagare eller assistanshund läggs sedan till i bokningen utan kostnad.

 Du hittar öppettider och telefonnummer här.

Notera följande: Endast passagerare med nedsatt rörlighet eller funktionshinder får resa tillsammans med hund. Vi gillar husdjur, men tyvärr tillåts inga andra djur än just utbildade assistanshundar i våra bussar.

Om du har ytterligare frågor om att resa med nedsatt rörlighet, ta en titt i vårt hjälparkiv eller ring vår kundtjänst på +46 (0) 850 513 750.

Ha en trevlig resa med FlixBus!